Cultuurrijk proces

Zet de eerste stap van bewustwording in het procesgericht werken

Onderwerp: Cultuuronderwijs

Doel: Bewustwording van procesgericht werken en de eerste stap kunnen zetten in jullie cultuuronderwijs

Trainer: Linda Koster is directeur basisonderwijs en cultuurbegeleider. Ze heeft ruime ervaring als intern begeleider en cultuurbegeleider op verschillende scholen op te helpen bij het maken van visie en beleid.

Tijdsinvestering: 2,5 uur

Voor wie: Voor leerkrachten, interne cultuurcoördinatoren (ICC-ers) en teams die het cultuuronderwijs willen vormgeven vanuit proces

Korte inhoud: 

Van productgericht onderwijs (het namaken van een werkje van pinterest) en de vrije didactiek (wat je maakt, mag je helemaal zelf verzinnen) naar procesgericht werken.

De leerling onderzoekt de wereld op een creatieve manier en als leerkracht help je daar bij. Procesgerichte didactiek leert de leerlingen om geen genoegen te nemen met het eerste antwoord dat ze vinden of bedenken, maar dat ze meerder mogelijkheden uitproberen, zelf denken, buiten het kader durven gaan en  keuzes maken die ze kunnen onderbouwen.

Het doorlopen van het proces is geen doel op zich. Het zorgt voor betekenisgeving aan de onderwijsleerstof, betrokkenheid en eigenaarschap van leren. Door het proces te doorlopen ondervind ieder zijn of haar talenten op een natuurlijk wijze.

Ik heb belangstelling voor de scholing cultuurrijk proces

Vrolijk en leerzaam materiaal in de school?

Check onze webshop

Open chat
1
Hallo, heb je een vraag of een opmerking?
We gaan snel reageren, misschien wel direct.
Druk op de knop en je kan een whatsapp bericht sturen. Let op we zijn geen computer.