Close Reading

Close Reading

Close Reading is een manier van met teksten (vaardigheid!) omgaan door deze of delen ervan te lezen en te herlezen met als doel, vanuit het gestelde leesdoel, tot een dieper begrip van de tekst te komen.

Drie lessen: Drie keer ga je met dezelfde tekst bezig, dat betekent niet dat je drie keer de tekst helemaal leest. Juist door vanuit verschillende perspectieven de tekst te benaderen zijn de leerlingen actief betrokken bij de tekst en doorgronden de inhoud ervan.

Opbouw van de lessenserie: Wat zegt de tekst? Hoe wordt het in de tekst gezegd?  Wat betekent het in de tekst? In elke les wordt een duidelijk doel gesteld, kijkt je terug wat geleerd is, wat de volgende stap is en ben je bezig met het minimaal ophalen van voorkennis en het minimaal aanbieden van woorden.

Tekstgerichte vragen: Bij Close Reading maak je veelvuldig gebruik van tekstgerichte vragen, zie onderstaand schema. In de eerste les komen algemene begripsvragen, vragen naar details, woordenschat en tekststructuur aan bod. In de tweede en derde les vragen over de bedoeling van de schrijver, afleidingen, opinies, argumenten en verbanden met andere teksten.

Zoeken naar bewijs: De teksten die je gebruikt zijn authentiek en mogen moeilijk zijn, de leerlingen zullen moeite moeten doen om de tekst de doorgronden. Ze gaan opzoek naar het bewijs in de tekst om een opdracht uit te kunnen voeren.                                       

Moeilijke woorden: In een serie van drie lessen behandel je hooguit drie moeilijke woorden, de rest van de moeilijke woorden halen de leerlingen zelf uit de context. Dit doen ze door samen te discussiëren over de tekst of zelf op zoek te gaan naar de betekenis. Doordat je gebruik maakt van het expliciete directe instructiemodel zorg je dat je aansluit bij de behoeft van alle leerlingen.

Praten over teksten: Vanuit verschillende perspectieven naar een tekst kijken en erover praten met elkaar (coöperatieve werkvormen) heeft een positief effect op het begrijpen ervan. Wat lees jij en wat leest de ander? Wat begrijp jij en wat begrijpt de ander? Veel lezen en erover praten werkt!

Kennisopbouw: Door het gebruik van verschillende soorten teksten (informatief en verhalend) die passen bij het thema waar je aan werkt, werk je aan kennisopbouw bij de leerlingen. Deze thematische kennisopbouw zorgt voor verdieping en een doorgaande lijn door de hele school. In meerdere vakgebieden komen de teksten aan bod, door de transfer naar andere vakken zorg je voor samenhang.

Wat bieden wij aan: Scholing in de vorm van een teambijeenkomsten op het gebied van Close Reading. De teamleden laten ervaren hoe het is om via Close Reading dieper in de tekst te ‘graven’ én op zoek gaan naar goede authentieke/rijke teksten. Daarnaast begeleiding bij het uitvoeren van de lessen, borging en implementatie van de methodiek van groep één tot en met acht.

Voor wie: Directeuren, intern begeleiders, leesspecialist(en) in de school en leerkrachten die de resultaten willen verbeteren op het gebied van lezen, begrijpend lezen en begrijpend luisteren.

Docent: Gijselien Grosman Med. is directeur basisonderwijs, leesexpert en procesbegeleider. Zij is lid van de kenniskring Taal in Zwolle en leidt een Professional Learning Group (PLG) waar meerdere stichtingen bij aangesloten zijn. Daarnaast heeft zij zelf ruime ervaring met Close Reading in de basisschool en heeft al meerdere scholen begeleid door heel Nederland. Zij heeft een uitgebreid pakket waaruit zij een specifiek programma kan opzetten voor de hulpvragen vanuit uw school en uw team.

Ik heb belangstelling voor de scholing: close reading

Wat is close reading?

Close Reading is een methode voor begrijpend lezen waarbij leerlingen een uitdagende tekst meerdere keren lezen, elke keer met een ander doel. Het belangrijkste doel van Close Reading is om leerlingen complexe teksten beter te laten begrijpen en te ontdekken wat de schrijver wil overbrengen.

Belangrijke kenmerken van Close Reading zijn:

  • Herhaald lezen: Leerlingen lezen dezelfde tekst meerdere keren, waarbij elke leesbeurt een ander doel heeft.
  • Actieve betrokkenheid: Leerlingen gaan actief met de tekst aan de slag door informatie te zoeken, vragen te stellen en te beantwoorden, aantekeningen te maken en te discussiëren over wat ze hebben gelezen.
  • Diepgaande analyse: De nadruk ligt op een grondige analyse van de tekst, waarbij leerlingen worden aangemoedigd kritisch na te denken en te reflecteren op wat ze lezen.
  • Interactie: Samenwerking en discussie tussen leerlingen onderling en met de leerkracht zijn essentiële onderdelen van het Close Reading-proces.
  • Tekstgerichte benadering: In plaats van zich te concentreren op leesstrategieën, richt Close Reading zich primair op de inhoud en betekenis van de tekst zelf.

Deze aanpak heeft als doel het leesplezier te vergroten, het tekstbegrip te verbeteren en leerlingen te helpen een dieper inzicht te krijgen in complexe teksten. Close Reading kan worden geïntegreerd in bestaande leesmethoden en wordt gezien als een effectieve manier om de leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren.

Vrolijk en leerzaam materiaal in de school?

Check onze webshop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hallo, heb je een vraag of een opmerking?
We gaan snel reageren, misschien wel direct.
Druk op de knop en je kan een whatsapp bericht sturen. Let op we zijn geen computer.