Begrijpend lezen = Lezen met begrip

Wat is begrijpend lezen? Lezen met begrip is het lezen van teksten en begrijpen waar het over gaat. Geef leerlingen tools in handen om een tekst te doorgronden. Maak gebruik van betekenisvolle en rijke teksten, dat is de bedoeling maar hoe weet je wat een rijke tekst is? Hoe kunnen leerkrachten ermee aan de slag?

Praten over teksten: Vanuit verschillende perspectieven naar een tekst kijken en erover praten met elkaar heeft een positief effect op het begrijpen ervan. Wat lees jij en wat leest de ander? Wat begrijp jij en wat begrijpt de ander? Veel lezen en erover praten werkt!

Kennisopbouw: Door het gebruik van verschillende soorten teksten (informatief en verhalend) werk je aan kennisopbouw bij de leerlingen, in meerdere vakgebieden komen teksten aan bod, maak de transfer naar andere vakken en zorg voor samenhang. Werk aan een doorgaande leerlijn en borg deze, hier kunnen wij u in ondersteunen.

Rol van de leerkracht: De rol van de leerkracht is cruciaal, leest de leerkracht zelf? Leest de leerkracht voor en wat leest de leerkracht voor? Maak gebruik van jeugdliteratuur van verschillende genres en stel de vraag: ‘Wat bedoelt de schrijver met deze tekst?’.

Leesmotivatie versterken: leerlingen die graag lezen zijn meer betrokken, kunnen beter lezen en weten wat ze lezen. Lezen is de belangrijkste vaardigheid op een basisschool die een groot positief effect heeft op alle basisvaardigheden. Ouders spelen hier tevens een grote rol in. Neem ouders mee in het belang van lezen en voorlezen.

Wat bieden wij aan: Scholing in de vorm van teambijeenkomsten en/of workshops op het gebied van: verschillende methodieken (o.a. Close Reading, Focus op begrip, Schurende en naburige teksten). Inspiratiesessies jeugdliteratuur, wat zijn rijke teksten? Formatief leren en evalueren, hoe bereid je leerlingen voor op een niet-methode gebonden toets? Daarnaast kunnen we in overleg een nul-meting uitvoeren met een ontwikkelplan op maat zodat het een cyclisch ontwikkelproces wordt in uw school met bruikbare borging.

Concreet betekent dit dat we maatwerk bieden. Als school kunt u zelf een pakket samenstellen en de duur van de scholing in dagdelen afstemmen. Dit kan over meerdere jaren plaatsvinden. Bij alle onderwerpen is het mogelijk om observaties in de groep te laten plaatsvinden, gevolgd door een nagesprek.

Voor wie: Stichtingen/ besturen, directeuren, intern begeleiders en leerkrachten die de resultaten willen verbeteren op het gebied van lezen, begrijpend lezen en begrijpend luisteren.

Docent: Gijselien Grosman Med. is directeur basisonderwijs, leesexpert en procesbegeleider. Zij heeft een uitgebreid pakket waaruit zij een specifiek programma kan opzetten voor de hulpvragen vanuit uw school en uw team. Gijselien is aangesloten bij de kenniskring taal (Hogeschool Zwolle) en een PLG Lezen met begrip leidt voor meerdere stichtingen.

Gijselien Grosman

Good practices vanuit directeuren

“Lezen met begrip…..: gelukkig is begrijpend lezen nooit meer hetzelfde!”
“Lessen lezen met begrip saai……..” Welnee, maar wel anders én motiverend voor leerlingen en leerkrachten! 

Ik heb belangstelling voor de scholing Begrijpend lezen = Lezen met begrip.

Vrolijk en leerzaam materiaal in de school?

Check onze webshop