Veiligheid en privacy
Privacybeleid
Als jij iets bestelt, hebben we je gegevens nodig om ervoor te zorgen dat we jouw bestelling kunnen bezorgen. Maar we springen altijd zorgvuldig met je persoonlijke gegevens om. We dragen er zorg voor en bewaren ze veilig. Wat we met je persoonlijke gegevens doen en waarom we ze nodig hebben, vertellen we hier graag. Als je na het lezen van ons privacybeleid vragen hebt, neem dan gerust contact op met onze klantenservice.
Dit privacybeleid kan van tijd tot tijd wijzigen als nieuwe ontwikkelingen daartoe aanleiding geven. Het meest actuele privacybeleid vind je op onze site. Wij raden je aan om dit privacybeleid regelmatig te raadplegen, zodat je van deze wijzigingen op de hoogte bent. Je ziet hier altijd de laatste datum van wijziging.
Dit privacybeleid is voor het laatst gewijzigd op 04 januari 2024.
Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van mijn persoonsgegevens?
Semko Lesgeven b.v. , gevestigd aan de Volthof 2, 8501 XP Joure, is de verantwoordelijke voor de verwerking van gegevens zoals beschreven in dit privacybeleid.
Wanneer is dit privacybeleid van toepassing?
Dit privacybeleid is van toepassing op alle persoonsgegevens die Semko verwerkt van iedereen die weleens contact heeft (gehad) met Semko, zoals onze bezoekers, klanten en zakelijke contactpersonen, op alle aan Semko gerelateerde domeinen.
Wat zijn persoonsgegevens?
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die herleidbaar zijn tot jou als individu. Denk maar aan jouw naam, telefoonnummer, adres of e-mailadres. Maar ook gegevens zoals je IP-adres of Semko klantnummer zijn persoonsgegevens.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens en hoe krijgen wij deze gegevens?
Wij verwerken de persoonsgegevens van iedereen die direct of indirect contact heeft (gehad) met Semko, zoals (zakelijke) klanten en contactpersonen van partners.
We krijgen de gegevens rechtstreeks van jou, wanneer je onze website bezoekt, een account aanmaakt en bepaalde gegevens invult of wanneer je contact zoekt met onze klantenservice.
In sommige gevallen ontvangen we jouw gegevens van anderen. Zo krijgen we jouw naam- en adresgegevens wanneer iemand een cadeau direct naar jou verstuurt. Daarnaast kunnen wij gegevens krijgen van andere partijen, bijvoorbeeld wanneer jij die partijen toestemming hebt gegeven om bepaalde gegevens aan ons te verstrekken.
Welke gegevens verwerken wij van jou, waarvoor gebruiken wij die en hoelang worden deze bewaard?
Gegevens voor het verwerken van jouw bestelling
Als jij iets bestelt, hebben we bepaalde gegevens van je nodig om jouw bestelling te kunnen bezorgen en je op de hoogte te kunnen houden over je bestelling. Ook voor eventuele retouren of reparaties zijn deze gegevens nodig.
Hiervoor verzamelen wij je naam, e-mailadres, bezorgadres(sen), betaalgegevens en je telefoonnummer.
De gegevens zijn nodig om de overeenkomst uit te voeren die je met ons hebt gesloten.
Gegevens voor het verwerken van een bestelling van iemand anders, waarbij jouw adres het bezorgadres is
Wanneer iemand een cadeau direct naar jou verstuurt, krijgen wij van diegene jouw naam- en adresgegevens. Die gegevens heeft Semko nodig om de bestelling te kunnen bezorgen.
Gegevens in jouw account
In jouw persoonlijke account bewaren we onder meer de volgende gegevens: je naam, (bezorg- en woon-/ vestigings/factuur-) adres(sen), telefoonnummer, e-mailadres, klantnummer, betaalgegevens, cadeaukaarten en facturen.
Als je dat tijdens het plaatsen van een bestelling aangeeft, bewaren we je betaalkaartgegevens. Op deze manier kun je bij je volgende bestelling direct dezelfde betaalkaart gebruiken zonder alle gegevens opnieuw in te voeren. De opgeslagen betaalkaartgegevens kun je bekijken en verwijderen in je account. In je account bewaren we ook je bestelgeschiedenis inclusief gekozen afleveropties, inclusief de digitale artikelen en abonnementen die je hebt afgesloten.
Als je je geboortedatum hebt opgegeven slaan we dit op om je op je verjaardag een verrassing te kunnen sturen. Ook kunnen we jouw geboortedatum gebruiken om Semko voor jou zo relevant mogelijk te maken. Je kan hierover meer lezen onder het kopje ‘Gegevens voor een optimale winkelbeleving’.
Daarnaast slaan wij in je account de door jou opgegeven voorkeuren op, namelijk jouw verlanglijstje en je e-mail- en personalisatievoorkeuren.
Wij bewaren de gegevens in jouw account zolang je actief klant bij ons bent. Als je 7 jaar niet meer bij ons hebt ingelogd, verwijderen wij al jouw gegevens. Daarnaast kun je op ieder moment een verzoek doen om jouw gegevens te laten verwijderen in je account.
Gegevens over jouw contact met de klantenservice
Je kan 24/7 contact opnemen met de klantenservice. Je kunt met ons bellen, e-mailen of chatten. Je telefoonnummer in je klantaccount kunnen we daarbij gebruiken om je te herkennen als je onze klantenservice belt. Daardoor kunnen onze klantenservicemedewerkers je sneller en beter helpen.
We gebruiken de in jouw account opgeslagen gegevens om met jou contact op te nemen naar aanleiding van jouw vraag of klacht aan ons. We kunnen je een volgende keer sneller helpen door jouw gegevens te bewaren. De aantekeningen over het klantcontact met ons en met onze verkooppartners bewaren wij dan ook tot 25 maanden na het laatste contact. Dit kan langer zijn als (we vermoeden dat) er sprake is van fraude.
Wanneer je met ons chat via de website of de whatsapp, een e-mail stuurt of het contactformulier invult, dan bewaren we deze berichten maximaal 25 maanden. In geval van (een vermoeden van) fraude kunnen we de bewaartermijn verlengen.
Ook kan de klantenservice de (aankoop)gegevens in jouw account gebruiken om je te belonen met een extraatje nadat je met ons contact hebt opgenomen. Hiermee willen we onze waardering voor jou als klant laten zien.
Gegevens voor een optimale winkelbeleving
In onze winkel staan veel artikelen. Wij willen jou dan ook graag helpen om tussen al deze artikelen te vinden wat je zoekt.
Allereerst zorgen we dat onze website of app goed werkt zodat jij optimaal kunt winkelen. Daarvoor verzamelen we bij een bezoek aan Semko jouw IP-adres, informatie over je internetbrowser, eventuele taalinstellingen en informatie over de instellingen van het besturingssysteem van de computer of het mobiele toestel waarmee je ons bezoekt.
Om je artikelen aan te bevelen, gebruiken we algemeen klantgedrag en statistieken. Als jij ons daarvoor toestemming geeft, kunnen wij Semko bovendien zo relevant mogelijk voor je maken door onze winkel af te stemmen op jouw persoonlijke voorkeuren.
Verbeteren van de winkelbeleving gebaseerd op algemene informatie en verkoopstatistieken
Wanneer je op Semko een artikel bekijkt, zie je ook andere artikelen die we aanbevelen (bijvoorbeeld onder het kopje “Verder kijken” of “Anderen bekeken ook”). Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op het artikel of de categorie waar je op dat moment naar kijkt. Op basis van statistieken weten we dat klanten die dat artikel kochten, ook geïnteresseerd waren in de andere artikelen. Deze aanbevelingen zijn niet persoonlijk: iedereen die dat artikel bekijkt ziet dezelfde aanbevelingen.
In je brievenbus
In sommige gevallen kan je van ons een brief of pakketje ontvangen waarmee we onze waardering voor jou als klant willen laten zien. We gaan terughoudend om met het sturen van post: je ontvangt alleen een brief of pakketje in speciale gevallen. Hierbij kunnen we op basis van je aankopen en bezoekgeschiedenis of je klantcontact met ons of onze verkooppartners beslissen of jij een brief of pakketje krijgt. Als je geen post van ons wil ontvangen, kan je daartegen bezwaar maken.
Gegevens voor reviews & vraag- en antwoord
We zijn dol op reviews. En onze klanten ook. Want reviews helpen om te vinden wat je zoekt. Als je een review schrijft, kies jij of je persoonlijke gegevens of je naam zichtbaar zijn voor andere bezoekers. Je kunt ook een alias gebruiken.
Wij plaatsen reviews alleen met jouw toestemming. Omdat reviews lang waardevol zijn voor klanten, bewaren we een review totdat jij van ons vraagt de review te verwijderen of tot het moment dat de review door ons wordt verwijderd op grond van de reviewvoorwaarden.
Gegevens voor prijsvragen en acties
Als je meedoet aan een actie of prijsvraag, vragen wij gegevens aan jou, zoals je naam, adres en/of e-mailadres. Deze hebben wij nodig om de actie kunnen uitvoeren en de prijswinnaar(s) bekend te maken. Wij verzamelen deze gegevens met jouw toestemming. Als jij daarmee akkoord gaat, kunnen we de gegevens die je bij een actie of prijsvraag met ons deelt ook gebruiken voor andere doeleinden. Bij de betreffende prijsvraag of actie kun je terugvinden waarvoor wij jouw gegevens precies gebruiken en hoe lang wij deze gegevens bewaren.
Gegevens om fraude tegen te gaan
Op beveiligingsincidenten en fraude zit niemand te wachten, wij ook niet. Daarom gebruiken wij persoonsgegevens om ongeautoriseerde toegang en fraude te onderzoeken, te voorkomen en tegen te gaan.
In geval van een vermoeden van fraude of misbruik zullen wij bepaalde gegevens bewaren. We bewaren deze gegevens niet langer dan noodzakelijk.
Achteraf betalen
Als je artikelen koopt die je niet meteen wilt betalen, kunnen wij je kredietwaardigheid toetsen. We kunnen daarbij gebruikmaken van externe bureaus. Dit staat ook in onze algemene voorwaarden.
Social media
Als je social media zoals Facebook gebruikt, kun je via ‘like en share’ knoppen op Semko artikelen die je leuk, nuttig of handig vindt, met je vrienden delen op je social media account. Semko krijgt geen toegang tot jouw social media account. Wij raden je aan om het privacybeleid van de social media partijen waar jij een account hebt, goed door te nemen zodat je weet hoe je gegevens worden gebruikt en hoe jij je instellingen kunt aanpassen.
Met wie worden jouw gegevens gedeeld?
Distributie- en logistieke partners
Om jouw bestelling te kunnen afwikkelen, werken wij samen met distributiepartners zoals het Centraal Boekhuis. Deze partijen ontvangen jouw klantnummer, bestelnummer, naam en bezorgadres om te zorgen dat ze jouw pakketje op de juiste manier kunnen verwerken.
Voor het bezorgen van jouw bestelling(en) werken we samen met verschillende logistieke partners, zoals PostNL. Onze logistieke partners krijgen jouw contactgegevens en bezorg- en factuuradres. Deze informatie hebben ze nodig om jouw pakketje op het door jou gekozen adres af te leveren, om je via e-mail, SMS of via een app op de hoogte te houden van het bezorgmoment en je de mogelijkheid te geven om eventueel van aanvullende diensten van deze logistieke partners gebruik te maken (zoals een ander afleveradres). De logistieke partner is als zelfstandig verantwoordelijke partij betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst met jou. Voor meer informatie over het gebruik van jouw gegevens door de betreffende logistieke dienstverlener kun je de privacyverklaring op de website van de bezorgdienst raadplegen.
Andere externe dienstverleners
Wij schakelen ook andere externe dienstverleners in om te helpen met verschillende dingen. Soms hebben zij daar ook persoonsgegevens voor nodig. Wij delen alleen de gegevens die noodzakelijk zijn voor de opdracht die de externe dienstverlener voor ons uitvoert. We verkopen je gegevens niet aan deze dienstverleners of andere derde partijen. En met alle externe dienstverleners sluiten wij overeenkomsten waarin wij afspreken wat ze met de gegevens mogen doen.
Het type werkzaamheden dat onze externe dienstverleners voor ons uitvoeren zijn:
- het ondersteunen bij het leveren van onze digitale diensten zoals de hosting, onderhoud en ondersteuning van onze websites en applicaties;
- het ondersteunen bij onze klantenservice;
- het ondersteunen bij onze advertentie- en marketingcampagnes;
- het ondersteunen bij het doen van klantonderzoek en het verkrijgen van ratings- en reviews;
- het ondersteunen bij het personaliseren van onze marketingboodschappen en het leveren van een optimale winkelbeleving;
- het leveren van financiële diensten, zoals betaaldiensten, incassobureaus en kredietinformatiebureaus;
- het ondersteunen bij het faciliteren van telefonisch contact tussen jou en zakelijke verkooppartners;
- het ondersteunen bij het doen van onderzoeken en analyses om onze dienstverlening te verbeteren;
- het ondersteunen bij de naleving van wettelijke verplichtingen.
De overheid
Soms moeten wij persoonsgegevens doorgeven aan de overheid. Dit kan zich allereerst voordoen als bepaalde overheidsinstellingen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun taken, zoals de Belastingdienst. Ook kan de politie of justitie bepaalde gegevens nodig hebben in het geval van fraude of misbruik. Tot slot kunnen bepaalde toezichthouders toegang tot persoonsgegevens krijgen in het kader van een onderzoek.
Waar slaan wij jouw gegevens op?
Wij slaan jouw gegevens zoveel mogelijk op binnen de Europese Economische Ruimte (“EER”). Het kan voorkomen dat bepaalde gegevens die we verzamelen, worden doorgegeven aan of opgeslagen op een bestemming buiten de EER, bijvoorbeeld omdat een van onze externe dienstverleners daar gevestigd is. Wanneer hiervan sprake is, zorgen wij dat dit gebeurt op een veilige en rechtmatige manier. Dit betekent dat Semko dan zoveel mogelijk zal kiezen voor partijen die gevestigd zijn in landen met een vergelijkbaar beschermingsniveau als in Europa. De Europese Commissie (EC) besluit welke landen hieraan voldoen via een zogenaamd ‘adequaatheidsbesluit’. Zo heeft de EC besloten dat er in ieder geval een goed gegevensbeschermingsniveau is bij organisaties die zijn gevestigd in de Verenigde Staten en meedoen aan het Data Privacy Framework.
Indien een partij waar Semko mee samenwerkt is gevestigd in een land waar het gegevensbeschermingsniveau niet gelijk is aan dat in Europa, neemt Semko maatregelen om ervoor te zorgen dat je gegevens veilig zijn. Dit doet Semko onder andere door het overeenkomen van een standaardcontract met de ontvangers van jouw gegevens. Deze standaardcontracten zijn door de EC opgesteld en hierin staan afspraken over de bescherming van jouw gegevens. Je kunt deze standaardcontracten vinden aan het einde van het Uitvoeringsbesluit (EU) 2021/914 van de EC.
Mocht je hier vragen over hebben dan kun je daarvoor contact opnemen met onze Functionaris voor de Gegevensbescherming.
Hoe worden jouw gegevens beveiligd?
Semko neemt veel maatregelen om jouw persoonsgegevens te beveiligen. Zowel op organisatorisch als technisch gebied. Wij hebben een groep specialisten in huis die dagelijks werken aan het beveiligen van onze systemen en het zoeken naar kwetsbaarheden. Door een strenge toegangscontrole zorgen wij dat jouw persoonsgegevens alleen toegankelijk zijn voor medewerkers waarvoor het noodzakelijk is dat zij daarmee werken. Daarnaast laten we bij Semko regelmatig onze beveiliging toetsen door externe experts. Geven we jouw gegevens aan iemand anders? Dan eisen we dat die ander net zo zorgvuldig met jouw gegevens omgaat als wij. Mocht je het gevoel hebben dat dit niet gebeurt, laat het ons dan weten via onze klantenservice.
Hoe gaan wij om met gegevens van kinderen?
Onze dienstverlening is niet gericht op kinderen. Dit betekent dat het gebruik van Semko door klanten jonger dan 18 jaar alleen is toegestaan met de nadrukkelijke toestemming van een ouder of voogd. Wel hebben we De Grote Speelgoedboek app die voor kinderen ontwikkeld is. De app is bedoeld om Het Grote Speelgoedboek tot leven te brengen en ouders een helpende hand te bieden tijdens de feestdagen. Kinderen kunnen via deze app geen producten bij ons bestellen.
Welke rechten kun jij uitoefenen met betrekking tot jouw gegevens?
Recht op informatie
Jij hebt het recht op een begrijpelijke en transparante uitleg over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten jij in dat verband kan uitoefenen. In dit privacybeleid hebben wij daarom uitgebreid uitgelegd welke gegevens wij van jou verzamelen en hoe wij met jouw gegevens omgaan.
Recht op inzage
Jij hebt het recht om te allen tijde inzage van ons te vragen in de gegevens die wij over jou beschikbaar hebben. Je kunt dat aanvragen in je account. Aanvragen verwerken wij binnen uiterlijk 30 dagen.
Recht op correctie
Jij hebt het recht om jouw persoonsgegevens te laten corrigeren als deze onjuist of verouderd zijn en/of om ze te laten aanvullen als ze onvolledig zijn. Dit kun je 24/7 doen in je account.
Recht om bezwaar te maken
Jij hebt het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw gegevens als jij het niet eens bent met de manier waarop we jouw persoonsgegevens verwerken. Dit recht geldt voor de gegevens die wij gebruiken voor direct marketing. Zo kun je bij onze klantenservice aangeven dat je niet langer post van ons wilt ontvangen. Ook kun je ons vragen om jouw gegevens niet langer te gebruiken voor gepersonaliseerde aanbevelingen op de website. Dit kun je zelf regelen in je account. Daarnaast geldt dit recht ook voor andere gegevens die we van je gebruiken op basis van ons gerechtvaardigd belang. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen dat we de gegevens over je surf- en zoekgedrag vergeten en blijven vergeten. Ook dit kun je zelf regelen in je account. Aanvragen verwerken wij binnen uiterlijk 30 dagen.
Recht op dataportabiliteit
Jij hebt het recht om gegevens die jij aan ons hebt gegeven in het kader van de overeenkomst(en) die je met ons hebt gesloten te ontvangen in een machine-leesbaar formaat, zodat jij deze gegevens kan bewaren in een database van jou of van een andere partij. Dit betreffen jouw naam-, adres- en woonplaatsgegevens en bestelgeschiedenis. Wij bieden jou de mogelijkheid om deze gegevens in een machine-leesbaar formaat te downloaden in account.
Recht op beperking
Jij hebt het recht om beperking van de verwerking van jouw gegevens te verzoeken. Dit betekent dat wij jouw gegevens mogen bewaren maar niet gebruiken. Dit recht ontstaat in een aantal gevallen. Als je van mening bent dat hier sprake van is, kun je contact met ons opnemen via de klantenservice.
Recht om vergeten te worden/verzoek om account te verwijderen
Jij hebt het recht om ons te verzoeken om alle gegevens die wij van jou hebben te verwijderen. Wanneer jij een verzoek indient om jouw account te verwijderen, zullen wij gegevens verwijderen die tot jou herleidbaar zijn behalve de gegevens die wij op basis van de wet moeten of mogen bewaren.
Wij kunnen dit verzoek niet inwilligen indien er nog openstaande bestellingen of facturen zijn. Ook kunnen we dit verzoek niet inwilligen als we op grond van de wet je persoonsgegevens mogen bewaren ondanks een verwijderverzoek. Bijvoorbeeld indien er een vermoeden bestaat dat met je account is gefraudeerd. Nadat je 7 jaar niet meer bij ons inlogt, verwijderen wij al jouw gegevens.
Wij bieden jou de mogelijkheid om een verzoek in te dienen in je account.
Recht om een klacht in te dienen
Jij hebt het recht om een klacht in te dienen over de wijze waarop wij met jouw gegevens omgaan. Wanneer jij een klacht hebt, dan lossen wij dat het liefst zelf met je op. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice. Maar je hebt ook het recht om een klacht in te dienen bij onze Functionaris voor de Gegevensbescherming. Tot slot heb je het recht om je met jouw klacht te wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens.
Vragen?
Als je nog vragen hebt over de wijze waarop Semko met persoonsgegevens omgaat, neem dan gerust contact op met onze klantenservice. We helpen je graag.
Bijlage I – Overzicht van onze mediapartners
Met de onderstaande partijen delen wij jouw gegevens als jij daarvoor toestemming geeft. Voor meer informatie over deze partijen, verwijzen wij je naar de verklaringen op hun websites.
- Alphabet/Google – Privacy Policy – Privacy & Terms – Google
- Meta/Facebook/Instagram – Meta Privacy Policy – How Meta collects and uses user data | Privacy Center (facebook.com) & Data Policy | Instagram Help Center
- Microsoft – Microsoft Privacy Statement – Microsoft privacy
Bijlage II – Overzicht van partijen van wie wij gegevens ontvangen
Momenteel ontvangen wij geen gegevens van derde partijen om jouw interesseprofiel te verrijken. Zodra dit verandert werken wij deze lijst bij.