Workshop voor leerkrachten: kinderen met faalangst

Een op de tien kinderen heeft last van faalangst. Hoe speel je als leerkracht in op de eerste signalen die een kind geeft van zijn gevoelens van onmacht? Door ‘Ik kan dat niet!” te zeggen steekt een kind een grote vlag in de lucht om duidelijk te maken dat we even moeten stilstaan en eens goed moeten kijken en luisteren naar wat het te zeggen heeft. Is er sprake van onzekerheid of speelt hier faalangst? Onzekerheid is niet erg, maar faalangst blokkeert, beperkt de nieuwsgierigheid. Het kind wordt bang om nieuwe dingen te leren.

Die angst komt op school tot uiting maar zeker ook thuis. Voor ouders is het vaak pijnlijk om te zien hoe hun kind hieronder lijdt. En als leerkracht voel je je regelmatig onmachtig om op een goede manier contact te krijgen met het faalangstige kind. Het is van belang dat ouders en leerkrachten de signalen van faalangst tijdig opvangen en er goed op te reageren.

Faalangst kan optreden in situaties waarin een taak moet worden volbracht, die beoordeeld wordt. De spanning zorgt ervoor dat relatief veel kinderen slechter presteren dan van hen verwacht mag worden. Uiteraard worden te beoordelen prestaties het meest op school gevraagd. De basisschool heeft dan ook een grote verantwoordelijkheid voor het opsporen en begeleiden van faalangst bij haar leerlingen.

Tijdens deze workshop: kinderen met faalangst gaan we aan de slag met het herkennen van faalangst en hoe je ondersteuning kan bieden. Hoe kunnen we het zelf-zijn van het kind vergroten waardoor er ruimte ontstaat voor groei en nieuwe ontwikkeling wat de faalangst zal verminderen?

Docent:

Rudy van der Noord, onderwijzeres, kindercoach, trainer oplossingsgericht werken, NLP-master opgeleid. Rudy geeft naast de training kinderen met faalangst ook de training: oplossingsgerichte kindgesprekkenNLP in de basisschool de masterclass Systemisch werken en coöperatief leren, praktisch aan de slag.


Ik zou graag meer informatie willen ontvangen over de workshop kinderen met faalangst

  • U kunt vrijblijvend een offerte aanvragen

Met elkaar bouwen aan een school en zo het beste onderwijs geven wat er mogelijk is. Dat is een prachtige opdracht. Systemisch werken helpt om deze opdracht vorm te geven. Hoe dan?