Marlies Roeleveld

Hallo, ik ben Marlies Roeleveld geboren en getogen en Friesland.

Vanaf kinds af aan heb ik al een grote interesse in geschiedenis. Het was dan ook niet zo gek dat ik docent geschiedenis ben geworden.

Ik vind het heerlijk om kinderen te verbazen en verrassen met verhalen en kennis over vroeger. En of dat nou over de Grieken gaat of over de Tweede Wereldoorlog, overal is een mooie lesdag van te maken, met als doel dat de kinderen naar huis gaan met het idee:’Goh, die Gieken waren echt slim” of “he, ik dacht dat ik al heel veel wist over de Tweede Wereldoorlog maar dit is toch wel even nieuw!”

Naast mijn interesse voor geschiedenis ben ik altijd graag creatief bezig en dat is iets wat ik ook in mijn lessen graag verwerk. Een tekstje lezen is natuurlijk prima maar hoe leuk is het om echt in de huid van iemand van vroeger te kruipen. En dan moet je even denken zoals zij, en rekening houden met wat zij voor handen hadden. Wat hadden zij wel en niet. Als je pech had kan je niet even je mobieltje pakken om de ANWB te bellen, dus hoe losten zij dat dan op?

Al en al genoeg leuke vraagstukken, verhalen en raadsel om een gezellige en leerzame dag mee te maken!

Marlies Roeleveld
Marlies Roeleveld
Semko werelddocenten: klik op de afbeelding voor meer informatie.

U kunt lid worden van onderwijsbureau Semko. Klik op de afbeelding voor meer informatie.

Semko en de werelddocenten

Een werelddocent is een leerkracht die passie heeft voor een onderwerp. De passie is groot en het plezier wat er bij komt kijken wil zich verspreiden. Dit kan door een dag lang een werelddocent les te laten geven op school. Elke docent heeft een lesschema wat is besproken met het team van begeleiders van Semko. Het lesschema is een leidraad voor de dag. Een werelddocent is ideaal om als invaller te fungeren. Handig bij ziekte of wanneer de reguliere leerkracht andere bezigheden heeft. De werelddocent maakt een bijzondere dag van waarbij plezier en leren hand in hand gaan.


Het is niet dagelijks maar soms hebben we de neiging om iets op papier te zetten. Dan gooien we het op de sociale media en is het na een paar dagen weg. Omdat te voorkomen hebben we onderwijsbloggers opgezet. Teksten zijn op die site blijvend.