John Kuiper is werelddocent

Drama is meer dan toneelspelen alleen. Drama is je fantasie gebruiken, is zelf doen, is doen alsof, is kijken en bekeken worden. Door Drama leer je jezelf, anderen en de omgeving kennen.

Ook kun je door middel van Drama iets duidelijk maken en overbrengen aan anderen. Bij het poppentheater gaan we daar mee aan het werk.

Eerst kijken wat voor soort poppen er allemaal zijn en hoe poppen gebruikt worden om een verhaal te vertellen. Dan kijken we hoe je zelf poppen kunt maken. Daarna gaan we in groepen verhalen bedenken die door poppen gespeeld kunnen worden. We gaan poppen maken of gebruiken kant en klare poppen, maken decor en rekwisieten en kunnen nog muziek uitzoeken die erbij past.

Uiteindelijk gaan de leerlingen hun verhaal oefenen en later hun poppentheater spelen voor de andere leerlingen.

Zelf werk ik al jaren als docent Drama in het voortgezet onderwijs. Daarvoor heb ik ook verschillende toneelstukken en musicals geschreven. Ik presenteer verschillende bijeenkomsten en geef ook workshops en trainingen op het gebied van Drama, voorlezen en presenteren.

Ik was lid van de cabaretgroep Talkpoeder, waarbij we voor elke gelegenheid een aangepast programma maakten.

Samen met een vriend heb ik ‘Tamtam Theater & zo’ opgericht. We hebben verschillende voorstellingen voor basisscholen gemaakt. In samenwerking met ‘De Verre Naasten’ en ‘Nationale Commissie voor internationale en Duurzame Ontwikkeling’, hebben we op ruim 250 basisscholen interactief theater gespeeld over ontwikkelingssamenwerking.

Ook heb ik gewerkt als Drama begeleider bij mensen met een beperking.

Eigenlijk moet je over Drama helemaal niet praten, je moet het gewoon doen, ervaren en beleven. Want ondanks alles wat je gebruikt doe je het allemaal zelf. Bij Drama ben je eigen instrument; je stem, je lijf, je gevoel, je expressie, je verstand.

John Kuiper
John Kuiper
Semko werelddocenten: klik op de afbeelding voor meer informatie.

U kunt lid worden van onderwijsbureau Semko. Klik op de afbeelding voor meer informatie.