John Kuiper is werelddocent

Drama is meer dan toneelspelen alleen. Drama is je fantasie gebruiken, is zelf doen, is doen alsof, is kijken en bekeken worden. Door Drama leer je jezelf, anderen en de omgeving kennen.

Ook kun je door middel van Drama iets duidelijk maken en overbrengen aan anderen. Bij het poppentheater gaan we daar mee aan het werk.

Eerst kijken wat voor soort poppen er allemaal zijn en hoe poppen gebruikt worden om een verhaal te vertellen. Dan kijken we hoe je zelf poppen kunt maken. Daarna gaan we in groepen verhalen bedenken die door poppen gespeeld kunnen worden. We gaan poppen maken of gebruiken kant en klare poppen, maken decor en rekwisieten en kunnen nog muziek uitzoeken die erbij past.

Uiteindelijk gaan de leerlingen hun verhaal oefenen en later hun poppentheater spelen voor de andere leerlingen.

Zelf werk ik al jaren als docent Drama in het voortgezet onderwijs. Daarvoor heb ik ook verschillende toneelstukken en musicals geschreven. Ik presenteer verschillende bijeenkomsten en geef ook workshops en trainingen op het gebied van Drama, voorlezen en presenteren.

Ik was lid van de cabaretgroep Talkpoeder, waarbij we voor elke gelegenheid een aangepast programma maakten.

Samen met een vriend heb ik ‘Tamtam Theater & zo’ opgericht. We hebben verschillende voorstellingen voor basisscholen gemaakt. In samenwerking met ‘De Verre Naasten’ en ‘Nationale Commissie voor internationale en Duurzame Ontwikkeling’, hebben we op ruim 250 basisscholen interactief theater gespeeld over ontwikkelingssamenwerking.

Ook heb ik gewerkt als Drama begeleider bij mensen met een beperking.

Eigenlijk moet je over Drama helemaal niet praten, je moet het gewoon doen, ervaren en beleven. Want ondanks alles wat je gebruikt doe je het allemaal zelf. Bij Drama ben je eigen instrument; je stem, je lijf, je gevoel, je expressie, je verstand.

John Kuiper
John Kuiper

Semko werelddocenten: klik op de afbeelding voor meer informatie.


Onderwijsbureau Semko heeft in zijn aanbod verschillende teamscholingen. Ze zijn zoveel mogelijk praktisch van aard met als een belangrijk doel bewustwording. Een teamscholing zijn vaak niet hele lange trajecten, het is aan de leerkrachten en het team om een verdiepingsslag te maken. Tijdens de teamtraining geven we hier alle mogelijke handvaten voor. Klik hier voor het gehele aanbod van teamscholingen.

Leerkrachten kunnen zich ook individueel inschrijven. Dit kan door cursussen te volgen. Klik hier voor het gehele cursus aanbod.


Semko en de werelddocenten

Een werelddocent is een leerkracht die passie heeft voor een onderwerp. De passie is groot en het plezier wat er bij komt kijken wil zich verspreiden. Dit kan door een dag lang een werelddocent les te laten geven op school. Elke docent heeft een lesschema wat is besproken met het team van begeleiders van Semko. Het lesschema is een leidraad voor de dag. Een werelddocent is ideaal om als invaller te fungeren. Handig bij ziekte of wanneer de reguliere leerkracht andere bezigheden heeft. De werelddocent maakt een bijzondere dag van waarbij plezier en leren hand in hand gaan.


Het is niet dagelijks maar soms hebben we de neiging om iets op papier te zetten. Dan gooien we het op de sociale media en is het na een paar dagen weg omdat het uit ieders tijdlijn weer is verdwenen. Omdat te voorkomen hebben we onderwijsbloggers opgezet. Het zijn verhalen van werelddocenten of leerkrachten die iets meemaken maar zijn ook informatie berichten.

Veel plezier met lezen.