Jiska Adema

Aangenaam, mijn naam is Jiska Adema. Als klein meisje spaarde ik mini parfumflesjes.
Gewoon omdat ze er zo leuk uitzagen, maar ook om keer op keer de dopjes er af te halen en te ruiken. Ik kon dan helemaal wegdromen. Een beetje later kreeg ik mijn eerste eau de toilet. Ik kan hem nog ruiken als ik er aan denk.

Toen ik als assistent drogist bij een drogisterij aan het werk kon was ik natuurlijk helemaal in mijn nopjes, want ook gezondheid en uiterlijke verzorging zijn onderwerpen die mij altijd hebben geïnteresseerd. De verkoop van parfum, gezondheidsproducten en verzorgingsproducten waren de perfecte combinatie.

Toch ben ik na het krijgen van ons eerste kind een opleiding pedagogisch werker gaan doen en heb ik eerst als gastouder en later op een kinderdagverblijf gewerkt. Het werken met kinderen vind ik fantastisch omdat ze zo puur zijn. Ze gaan overal vol voor en stellen vragen die volwassen mensen vaak niet kunnen bedenken. Ik ben een ‘leergierige onderzoeker’ en vind deze vragen super leuk. Het laat ook mij weer met een ander perspectief naar de dingen kijken.

Ik wil graag mijn steentje bijdragen door de kinderen te leren wat er allemaal mogelijk is in en met de natuur. Ook wil ik de kinderen meenemen in de wereld van geuren en wat die geuren met je doen. De geuren die sinds jaar en dag in parfums, verzorgingsproducten, schoonmaakproducten gebruikt worden komen namelijk uit de natuur. Tegenwoordig zijn deze vaak vervangen voor synthetische varianten. Van origine werden er o.a. etherische oliën gebruikt om lekker te ruiken maar ook om kwaaltjes te verzachten.
Etherische oliën worden gewonnen uit verschillende delen van een plant, bijvoorbeeld de bloesem, de vrucht, het zaad, de bladeren, de schil, de schors of het hout.
Toen ik een paar jaar terug in aanraking kwam met etherische oliën was ik meteen verkocht. Wat is het heerlijk om je onder te dompelen in de lekkerste geuren uit de natuur! De kennis dat de oliën buiten hun geur om nog veel meer voor ons kunnen betekenen maakt het voor mij alleen maar mooier.

Tijdens mijn werk als werelddocent wil ik de focus leggen op geuren/ruiken maar ook komen de andere zintuigen aanbod doormiddel van sensomotorische spelletjes te doen. Dit is erg belangrijk voor de totale ontwikkeling van kinderen. Ze leren hun eigen lichaam kennen en via hun eigen lichaam de wereld om hen heen. Een verstoorde (senso)motoriek kan problemen geven in de taal-, rekenontwikkeling en sociale ontwikkeling.
Steeds vaker wordt er weer ingezet op het sensorisch spelen doormiddel van het spelen met speelzand, gekleurde rijst, kralen, spulletjes uit de natuur zoals kastanjes, blaadjes, takjes enz. Het friemelen en frutselen met de spulletjes met verschillende structuren zorgt voor ontspanning en verminderd focus en concentratieproblemen.
Op deze manier kan ik 2 van mijn passies samenvoegen en delen met de kinderen!

Lieve groet en graag tot ziens!
Jiska Adema

Jiska Adema
Semko werelddocenten: klik op de afbeelding voor meer informatie.


Onderwijsbureau Semko heeft in zijn aanbod verschillende teamscholingen. Ze zijn zoveel mogelijk praktisch van aard met als een belangrijk doel bewustwording. Een teamscholing zijn vaak niet hele lange trajecten, het is aan de leerkrachten en het team om een verdiepingsslag te maken. Tijdens de teamtraining geven we hier alle mogelijke handvaten voor. Klik hier voor het gehele aanbod van teamscholingen.


Semko en de werelddocenten

Een werelddocent is een leerkracht die passie heeft voor een onderwerp. De passie is groot en het plezier wat er bij komt kijken wil zich verspreiden. Dit kan door een dag lang een werelddocent les te laten geven op school. Elke docent heeft een lesschema wat is besproken met het team van begeleiders van Semko. Het lesschema is een leidraad voor de dag. Een werelddocent is ideaal om als invaller te fungeren. Handig bij ziekte of wanneer de reguliere leerkracht andere bezigheden heeft. De werelddocent maakt een bijzondere dag van waarbij plezier en leren hand in hand gaan. Jiska Adema is werelddocent.


Het is niet dagelijks maar soms hebben we de neiging om iets op papier te zetten. Dan gooien we het op de sociale media en is het na een paar dagen weg omdat het uit ieders tijdlijn weer is verdwenen. Omdat te voorkomen hebben we onderwijsbloggers opgezet. Het zijn verhalen van werelddocenten of leerkrachten die iets meemaken maar zijn ook informatie berichten.

Veel plezier met lezen.

Vrolijk en leerzaam materiaal in de school?

Check onze webshop

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Open chat
1
Hallo, heb je een vraag of een opmerking?
We gaan snel reageren, misschien wel direct.
Druk op de knop en je kan een whatsapp bericht sturen. Let op we zijn geen computer.