Frank Hitman

Vandaag de dag is de hele wereld in kaart gebracht, in al zijn contouren, met kraters, geulen, valleien en oceanen. Je zou bijna beweren dat je geen ontdekkingsreiziger meer kunt zijn omdat alles al ontdekt is. Maar om te begrijpen in wat voor wereld je leeft, is het wel heel belangrijk om je zoveel mogelijk te verdiepen in zoveel mogelijk culturen. Het is juist die ongelofelijke diversiteit die onze wereld kenmerkt, en om die volledig uit te diepen voelt als 1 grote ontdekkingstocht. Met alle informatie- communicatie- en vervoersmiddelen die vandaag beschikbaar zijn, is het nog nooit zo goed mogelijk geweest om echt te integreren in een andere cultuur. Met de juiste benadering van diversiteit kunnen we een stapje terug doen en elkaar herkennen in ons mens zijn. Alleen dan kunnen we samenwerken en de juiste stappen vooruit nemen. Dit geldt niet alleen voor kinderen op het schoolplein maar ook voor de mens in het algemeen als wereldburger.

Frank Hitman
Frank Hitman

Ik ben 12 jaar geleden door toeval terecht gekomen in Zuidwest China en ben erachter gekomen dat, als je het goed aanpakt, Mandarijn eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Aanvankelijk heb ik mij ontwikkeld als leraar in het voortgezet-, kleuter- en basisonderwijs. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om mijn eigen duurzame reisbureau te beginnen. Ik ontwerp vooral op maat gemaakte reizen voor mensen die China willen leren kennen in zijn volle wildernis en diversiteit. Wij gaan bijvoorbeeld op muilezeltochten over de oude handelsroutes van de provincies Yunnan en Sichuan, door valleien en over bergruggen van de Himalaya, op reis terug in de tijd. Een voormalig NASA astronaut vertelde mij eens dat hij in de 75 jaar van zijn leven 2 keer op een Space Shuttle had gezeten, maar dat zijn op 2 na favoriete reis met mij in Yunnan was. (Dit vertel ik altijd als ik een beetje op wil scheppen, vandaar; bij deze…)

Zo langzamerhand heb ik mijn passie voor diversiteit om kunnen zetten in daadwerkelijk bouwen van bruggen. En ik denk dat hier geen betere plek voor bestaat dan in Friesland, waar ik ben opgegroeid. Het werelddocentschap stelt mij in staat om in een dag mijn beeld over de veelzijdigheid van China te delen die door de fysieke afstand en de (soms flink gekleurde) media toch niet altijd in een positief daglicht komt in Nederland. Vaak focussen mensen erop dat de Chinese taal zo moeilijk is dat het bijna onmogelijk is. Maar met een paar verhalen en aanwijzingen kunnen kinderen op een Nederlandse basisschool aan het einde van de dag wel 25 Chinese karakters herkennen! We storten ons niet enkel op de taal maar proberen spelenderwijs de filosofische vraag te beantwoorden: “Zijn Chinezen nou echt zo anders als dat wij zijn?”


Frank Hitman heeft een eigen reisbureau voor reizen in China: Zouba Tours.

Frank Hitman

Semko werelddocenten: klik op de afbeelding voor meer informatie.


Onderwijsbureau Semko heeft in zijn aanbod verschillende teamscholingen. Ze zijn zoveel mogelijk praktisch van aard met als een belangrijk doel bewustwording. Een teamscholing zijn vaak niet hele lange trajecten, het is aan de leerkrachten en het team om een verdiepingsslag te maken. Tijdens de teamtraining geven we hier alle mogelijke handvaten voor. Klik hier voor het gehele aanbod van teamscholingen.

Leerkrachten kunnen zich ook individueel inschrijven. Dit kan door cursussen te volgen. Klik hier voor het gehele cursus aanbod.


Semko en de werelddocenten

Een werelddocent is een leerkracht die passie heeft voor een onderwerp. De passie is groot en het plezier wat er bij komt kijken wil zich verspreiden. Dit kan door een dag lang een werelddocent les te laten geven op school. Elke docent heeft een lesschema wat is besproken met het team van begeleiders van Semko. Het lesschema is een leidraad voor de dag. Een werelddocent is ideaal om als invaller te fungeren. Handig bij ziekte of wanneer de reguliere leerkracht andere bezigheden heeft. De werelddocent maakt een bijzondere dag van waarbij plezier en leren hand in hand gaan.


Het is niet dagelijks maar soms hebben we de neiging om iets op papier te zetten. Dan gooien we het op de sociale media en is het na een paar dagen weg omdat het uit ieders tijdlijn weer is verdwenen. Omdat te voorkomen hebben we onderwijsbloggers opgezet. Het zijn verhalen van werelddocenten of leerkrachten die iets meemaken maar zijn ook informatie berichten.

Veel plezier met lezen.