Werken met eigen thema’s in groep 1/2(3). Een scholing voor een team of samengestelde groep.

Werken met een methode in de kleuterklas kan een stukje zekerheid en vastigheid bieden. Bij het volgen van een methode weet je dat alle leerlijnen en leerdoelen aan bod komen. Een methode is ontworpen aan de hand van de SLO doelen en dat je op die manier werkt aan een doorgaande lijn. Daarbij staan vooraf ook al de thema’s vast waar je jaar in jaar uit over werkt. En toch zal het altijd blijven knagen.

Sluiten de thema’s van de methode aan bij de interesse van de kinderen op het moment dat je het aanbiedt? Een kind komt ’s ochtends op school met een gebroken been. Het kind wordt in een rolstoel in de kring gezet. De kinderen zijn diep onder de indruk. Ga je dan de rest van de week werken aan kriebelbeestjes of pak je het moment en ben je in staat om aan te sluiten?

Werken vanuit een eigen thema
Tijdens deze schoolbegeleiding gaat Petra Moedt jou leren hoe je een eigen thema in elkaar zet. Dit noemen we ook wel een beredeneerd leerstof aanbod. Dankzij het eigen aanbod kan je precies aanbieden wat op dat moment echt nodig is. Je houdt rekening met de leerlijn en met doelen passend bij de kinderen in je groep.

In het beredeneerd aanbod kan je veel aandacht geven aan spel. Spelen hoort bij kinderen, spelen is van levensbelang, want door spelen ontdekt het kind de wereld om hem heen, krijgt hij inzicht in gebeurtenissen en situaties.

Een school is vrij in hoe en in welke groep bepaalde leerstof wordt aangeboden. Het gaat hierbij om de doorgaande lijn. Een methode is niet verplicht maar een beredeneerd aanbod wel.

Deze teamscholing gaat jou helpen om het aanbod in jouw groep vorm te geven. Na deze teamscholing is de methode een bronnenboek.

Waarom werken vanuit een eigen thema?

  • Jouw aanbod sluit beter aan bij het niveau en de interesse in jouw groep.
  • Meer ruimte voor spelen: spelen is ontdekken, kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen.
  • Jij sluit aan bij de doelen die de kinderen in jouw groep moeten leren.

Voor wie?

Voor leerkrachten van de onderbouw die hun eigen thema’s willen uitwerken en zelf hun onderwijsaanbod vorm willen geven.

Deze begeleiding kan worden aangeboden voor jouw eigen school, maar ook met een eigen samengestelde deelnemersgroep. Denk dan aan meerdere onderbouwleerkrachten van meerdere scholen.

Wat bieden wij?

Er zijn in elk geval twee bijeenkomsten van 2 tot 3 uren. Samen wordt een eigen thema uitgewerkt, waar je daarna meteen mee aan de slag kunt gaan in jouw eigen groep.
Maatwerk in de duur van de teamscholing is mogelijk.

Je leert creatief te denken over hoe je makkelijk een beredeneerd aanbod kunt opzetten.

Docent: Petra Moedt is al meer dan 30 jaar leerkracht groep 1/2, heeft ervaring met zowel zonder als het werken met een methode. Zij heeft meegewerkt aan Kleuterplein 1 en heeft bewegingslessen geschreven voor Kleuteruniversiteit.

Ik zou graag meer informatie willen ontvangen over de scholing Werken met eigen thema’s in groep 1/2(3).

  • U kunt vrijblijvend een offerte aanvragen


Semko en de werelddocenten

Een werelddocent is een leerkracht die passie heeft voor een onderwerp. De passie is groot en het plezier wat er bij komt kijken wil zich verspreiden. Dit kan door een dag lang een werelddocent les te laten geven op school. Elke docent heeft een lesschema wat is besproken met het team van begeleiders van Semko. Het lesschema is een leidraad voor de dag. Een werelddocent is ideaal om als invaller te fungeren. Handig bij ziekte of wanneer de reguliere leerkracht andere bezigheden heeft. De werelddocent maakt een bijzondere dag van waarbij plezier en leren hand in hand gaan.