Technisch lezen interventies en verschillende werkvormen

Een scholing/ workshop voor het team

Dit is een workshop die wordt gegeven op school met een eigen samengestelde groep. Dit kan tijdens een vergadering of bijvoorbeeld tijdens een studiedag. Deze workshops duurt ongeveer twee en een half uur.

Bij technisch leren lezen gaat het erom dat de hersenen letters vlot kunnen koppelen aan klanken. Dit levert letterkennis op. Na het leren van de letters komt het combineren van letters tot woorden en nog later tot hele zinnen. Eerst wordt er geoefend met eenlettergrepige woorden. Dat wordt geleidelijk aan uitgebreid naar meerlettergrepige woorden. Spellen is in feite het omgekeerde van technisch lezen. Hierbij moet een klank worden omgezet in een letter.

Plezier in lezen, dat is van belang!

Op school wordt technisch lezen vaak getoetst met de drie minuten toets (DMT). Wanneer het technisch lezen bij een kind stokt is dat zeer frustrerend. Deze frustratie is elke dag merkbaar omdat er zeer veel gelezen wordt op school. Het kan zelf zo zijn dat wanneer het leesproces klassikaal gezien stokt er orde problemen ontstaan. De vakken geschiedenis, aardrijkskunde en meer zaakvakken zijn gewoon niet leuk als je niet vlot kan lezen. Leesscores gaan significant omhoog als er wordt ingezet op technisch lezen.

Er zijn verschillende interventies die je als school in kan zetten. Tijdens deze teamscholing gaan we verschillende interventies en verschillende werkvormen bespreken en oefenen. Het zijn klassikale interventies maar ook individuele interventies of voor kleine groepjes.

Het zijn interventies die in elke tas van een leerkrachten zouden moeten zitten. Te denken valt aan bijvoorbeeld Ralfi lezen. We gaan de theorie van elke interventie bespreken en vervolgens gaan we kort oefenen zodat het voor de leerkracht zo goed mogelijk beklijft.

Leesontwikkeling & motoriek

Ook staan wij stil bij de vraag hoe wij de leesontwikkeling kunnen bevorderen door het inzetten van motoriek. Wat is de invloed van onze beide hersenhelften op het leren lezen? Hoe maken wij gebruik van het geheugen?  En hoe kunnen wij dit stimuleren? Wij geven praktische oefeningen die gelijk de volgende dag met de klas kunnen worden gedaan.

Deze workshop/ scholing is ideaal voor een groep leerkrachten die praktisch aan de slag wil met technisch lezen en die zeker willen weten dat de scores omhoog gaan. Tijdens deze scholing maken we kleine uitstapjes om het op een plezierige manier aan te bieden. Niet alle interventies zijn saai en droog. 

Snel lezen is prachtig maar goed lezen is nog mooier. 

Wat bieden wij aan:

In een middag van twee en een half uur (of een ochtend) laten we leerkrachten zien en ervaren welke mogelijkheden er zijn om het leesonderwijs een positieve impuls te geven.

Wij kunnen maatwerk bieden. Wij schrijven over een middagen maar we kunnen de scholing veranderen in een workshop van een uur of verbouwen tot een ochtend vullend programma.

Voor wie:

  • scholen die verschillende interventies willen inzetten om het technisch lezen te verbeteren.
  • leerkrachten die leesplezier hoog in het vaandel hebben staan
  • scholen die willen dat lezen in de groep leuk wordt en waarbij iedereen ontwikkeling laat zien.

Deze scholing kan ook in combinatie met technisch lezen leesplezier.

Incompany

Deze workshop/ schoolbegeleiding wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.


Ik zou graag meer informatie willen ontvangen over de scholing technisch lezen interventies

  • U kunt vrijblijvend een offerte aanvragen