Rouwen op de basisschool

Rouwen is een normale reactie op ingrijpend verlies of verandering. Het verwerken van verlies vergt hard WERK. Het werkwoord ‘verwerken’ geeft dit eigenlijk al aan. Op sommige momenten kan je bij dit ‘werk’ een steuntje in de rug of extra aandacht gebruiken.

Rouwen op jonge leeftijd

Veel kinderen maken op jonge leeftijd al verlies mee. Het meest ingrijpende verlies dat we ons voor hen kunnen voorstellen is het verlies van een geliefd persoon, zoals een vader, moeder, broertje of zusje, opa of oma of iemand uit de eigen omgeving. Maar verlies kan ook andere gezichten hebben, zoals het verlies van een huisdier, wanneer ouders scheiden, het verlies van de gezondheid van ouders of het verlies van een veilige plek (bijvoorbeeld bij een verhuizing naar een nieuw huis, school, land of cultuur). Verlies en rouw horen bij het leven, hoe moeilijk dat soms ook te begrijpen is, vooral voor kinderen.

Een mooie metafoor voor verlies is de doorsnede van een boomstam. Zoals duidelijk te zien is, heeft een grote, sterke boom in het verleden een ernstige beschadiging opgelopen. Als we naar de buitenkant van de boom kijken, hebben we geen idee hoe de binnenkant eruitziet. Nu we een doorsnede zien, wordt het innerlijke litteken zichtbaar. Door aandacht, voeding en licht kon deze boom verder groeien, ondanks het opgelopen litteken. Zo is het ook met ons eigen verlies. Aan de buitenkant is niet te zien welke pijn, welk gemis of verdriet we met ons meedragen. Daarbij komt dat de omgeving vaak verwacht dat we de draad weer oppakken. Door aandacht, liefde en licht vanuit onze omgeving kunnen ook wij na verloop van tijd weer verder.

Aan de buitenkant zie je niet altijd wat er speelt

Een rouwproces is persoonlijk en voor iedereen verschillend. Een extra uitdagende factor voor leerkrachten zijn de verschillende leeftijden en ontwikkelingsfasen waarop en waarin het verlies plaatsvindt. Als leerkracht heb je soms je handen vol aan je eigen programma, en dan kan het fijn zijn om wat extra tools te hebben om ‘om te gaan met verlies in de klas’, vooral omdat je aan de buitenkant van een kind niet altijd ziet wat er speelt. Door aandacht, liefde en begrip te geven aan dat wat het meest pijn doet, zal het kind verder kunnen. Daarom is aandacht voor verlies en rouw in de klas erg belangrijk.

Wat bieden wij aan?

Het team krijgt een scholing van ongeveer 3,5 uur. Na afloop van de training hebben de leerkrachten kennis van rouwen, inzicht in de diverse verliezen die je tegen kunt komen in de klas en herkennen ze de (rouw)signalen bij hun leerlingen. Ook krijgen de leerkrachten tips over het omgaan met diverse verliessituaties en ontvangen ze ter ondersteuning van hun lessen een aantal werkvormen.

Iedere deelnemer krijgt na afloop een naslagwerkje met daarin een stuk theorie, tips en werkvormen aangereikt.

Dit zelfde onderwerp kan ook als workshop worden aangeboden, met een duur van één tot anderhalf uur.

 Docent:

Mettelina Baarda is academisch coach/ counselor en heeft zich als rouwtherapeut gespecialiseerd in verlies- en rouwbegeleiding. Zij heeft veel ervaring opgebouwd op het gebied van “schoolgaande kinderen in en na echtscheidingssituaties”. Mettelina heeft een eigen praktijk waarbij ze volwassenen en kinderen therapie geeft.

Rouwen
Ouderavond

Deze workshop is ook geschikt voor een ouderavond.

Incompany

Deze schoolbegeleiding wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden en tarieven te bespreken.

Ik heb belangstelling voor de workshop rouwverwerking.

Vrolijk en leerzaam materiaal in de school?

Check onze webshop

Open chat
1
Hallo, heb je een vraag of een opmerking?
We gaan snel reageren, misschien wel direct.
Druk op de knop en je kan een whatsapp bericht sturen. Let op we zijn geen computer.