‘Rouwen is geen ziekte maar je kunt er wel behoorlijk ziek van zijn’

Een scholing voor het team

Rouwen is een normale reactie op een ingrijpend verlies of een ingrijpende verandering. Een verlies verwerken is hard WERKen. Het werkwoord ‘verwerken’ zegt het eigenlijk al. Op sommige momenten kun je bij dit ‘werk’ een steuntje in de rug of wat extra aandacht gebruiken. 

Rouwen op jonge leeftijd

Veel kinderen maken in hun jonge leventjes al verliezen mee. Het meest ingrijpende verlies dat we ons voor hen kunnen voorstellen is het verlies van een geliefd persoon: een vader, moeder, broertje of zusje, opa of oma, iemand uit de eigen omgeving. Maar verlies kent ook andere gezichten: het verlies van een huisdier, wanneer je ouders gaan scheiden, het verlies van de gezondheid van ouders, het verlies van een veilige plek (nieuw huis, nieuwe school, nieuw land en nieuwe cultuur). Verlies en rouw horen bij ons leven, hoe moeilijk dat soms ook te begrijpen is, helemaal voor kinderen. 

Een mooie metafoor voor verlies is de doorsnede van een boomstam. Zoals duidelijk te zien is heeft een grote, sterke boom in het verleden een ernstige beschadiging opgelopen. Kijkend naar de buitenkant van de boom hebben we er geen weet van hoe de binnenkant eruit ziet. Nu we een doorsnede zien wordt het innerlijk litteken zichtbaar. Door aandacht, voeding en licht kon deze boom verder groeien; ondanks het opgelopen litteken. Zo is het ook met ons eigen verlies: aan de buitenkant is niet te zien     welke pijn, welk gemis of verdriet we met ons meedragen.  Daar komt bij dat de omgeving vaak verwacht dat we de draad maar weer oppakken. Door aandacht, liefde en licht vanuit onze omgeving kunnen ook wij na verloop van tijd weer verder.

Aan de buitenkant zie je niet altijd wat er speelt

Een rouwproces is persoonlijk en voor iedereen verschillend. Een extra uitdagende factor voor leerkrachten zijn ook de verschillende leeftijden en ontwikkelingsfasen waarop en waarin het verlies plaatsvindt. Als leerkracht heb je soms je handen vol aan je eigen programma en dan kan het fijn zijn wat extra tools in handen te hebben ‘hoe om te gaan met verlies in de klas’, vooral omdat je aan de buitenkant van een kind niet altijd ziet wat er speelt. Door hen aandacht, liefde en begrip te geven aan dat wat hen het meest pijn doet kunnen ze verder. Daarom is aandacht voor verlies en rouw in de klas erg belangrijk.

Wat bieden wij aan?

het team krijgt een scholing van ongeveer 3.5 uur. Na afloop van de training hebben leerkrachten kennis van rouw, hebben ze inzicht van de diverse verliezen die je tegen kunt komen in de klas en herkennen ze de (rouw)signalen bij hun leerlingen. Ook krijgen de leerkrachten tips bij het omgaan met diverse verliessituaties en krijgen ze ter ondersteuning van hun lessen een aantal werkvormen.

 Iedere deelnemer krijgt na afloop een naslagwerkje met hierin een stuk theorie, tips en werkvormen aangereikt.

 Docent:

Mettelina Baarda is academisch coach/ counselor en heeft zich als rouwtherapeut gespecialiseerd in verlies- en rouwbegeleiding. Zij heeft veel ervaring opgebouwd op het gebied van “schoolgaande kinderen in en na echtscheidingssituaties”. Mettelina heeft een eigen praktijk waarbij ze volwassenen en kinderen therapie geeft.

Ouderavond

Deze workshop is ook heel geschikt voor een ouderavond.

Incompany

Deze schoolbegeleiding wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden en tarieven te bespreken.

Ik zou graag meer informatie willen ontvangen over de teamscholing rouwen op de basisschool

  • U kunt vrijblijvend een offerte aanvragen