Het goede gesprek

Het goede gesprek: wederkerigheid met als doel om elkaar sterker te maken

Jaarlijks worden er op het werk miljoenen gesprekken gevoerd. Veel van die gesprekken verlopen prima maar hebben weinig impact. Wat gaat er mis en hoe zorg je dat het gesprek meer impact krijgt?

Wat is de inhoud van deze bijeenkomst?

Met behulp van verschillende werkvormen oefenen we gesprekken die gevoerd worden tussen leidinggevende en collega of tussen collega’s. We analyseren de belemmeringen die ervaren worden en oefenen welke interventies geschikt zijn om in te zetten. We oefenen met elkaar en niet met trainingsacteurs.

Voorbeelden van belemmeringen die ervaren worden:

  • Je bent aan het multitasken en hebt niet voldoende aandacht
  • Je neemt het gesprek over of vult in voor de ander (NIVEA)
  • Je geeft een advies terwijl de ander daar niet om gevraagd heeft.
  • Je zegt JA en denkt NEE (verschillende manieren van JA-zeggen)
  • Je doet alsof je geïnteresseerd bent maar je bent het niet.
  • Je hebt een ander belang en wilt niet het achterste van je tong laten zien
  • Je ego wordt gekrenkt
  • Je hebt een andere persoonlijke opvatting

We oefenen casussen die (kunnen) spelen op de werkvloer waarbij je handvatten krijgt om het goede gesprek te voeren.

Onderliggend aan de inhoud van de bijeenkomst is het boek ‘Gesprekken die werken’ van Ineke van den Berg en Tineke Kanters.

Het traject bestaat uit een teambijeenkomst van een dagdeel en kan, naar wens, vervolg krijgen.

Het resultaat van deze bijeenkomst:

De bijeenkomst is een eerste aanzet om te oefenen met elkaar in het voeren van ‘goede gesprekken’. Het maakt je bewust van belemmeringen die ervaren worden en geeft je handvatten om daarmee om te gaan. Het is geen medicijn en vraagt blijvend aandacht en oefening.

Begeleider:

Ik ben Alyt Landman en heb ruime ervaring (35 jaar) in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider, directeur en programmamanager.

Alyt Landman

Nog’ betekent ‘tot nu’. Het betekent voor mij dat er al veel is en dat er ruimte is voor ontwikkeling.

Ik bied mijn kennis en ervaring aan scholen aan met het doel om het onderwijs aan kinderen nog beter aan te laten sluiten, nog mooier te maken. Ik zie dat alle leerkrachten met grote inzet het beste onderwijs willen bieden en heel veel goed doen. Toch zijn er blinde vlekken, nog onvoldoende specifieke kennis, nog onvoldoende vaardigheden of nog onvoldoende kennis van wat je collega’s doen en weten.

Ik geloof in ontwikkelbaarheid van mensen en geloof dat iedereen een volgende stap kan zetten. Vanuit die overtuiging kom ik graag bij je op school om mee te denken, teamscholing te bieden, teams te begeleiden en klassenbezoeken uit te voeren. Het gesprek dat ik met je voer gaat uit van wat je al kunt en welke volgende stap je kunt zetten, gericht op het doel.

We kennen elkaar nog niet maar ik kijk uit naar de kennismaking!

Ik heb belangstelling voor de scholing het goede gesprek


Ben jij op zoek naar materiaal om in gesprek te gaan? Klik dan hier voor gespreksmaterialen.

Vrolijk en leerzaam materiaal in de school?

Check onze webshop

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *