Filosoferen in de klas. Een scholing/workshop voor het team.

Ja, maar hoe doe je dat?

Steeds meer scholen raken ervan overtuigd dat filosoferen een belangrijke aanvulling kan zijn op het bestaande curriculum.

Op diverse scholen wordt al gefilosofeerd. Met de hele klas, maar soms is de klas gesplitst in twee groepen (een groep werkt zelfstandig, de andere groep gaat filosoferen). Vaak wordt het aangeboden aan zogenoemde plusgroepen. Regelmatig zien we kinderen met een filosofisch talent.
Dit fenomeen komt voor op alle leerniveaus. Een reden temeer om bij het organiseren van filosofie op school of in de klas geen enkele leerling uit te sluiten.

En moet alles een doel hebben of nuttig zijn?
Dat is op zich al een leuke filosofische vraag.
Is het niet voldoende om alleen plezier te beleven aan filosoferen?
Het filosoferen dus als doel op zich.

Toch kunnen we argumenten geven waarom filosoferen op school goed kan zijn.

Waarom filosoferen:

  • Kinderen leren hun mening te combineren met argumenten.
  • Kinderen leren dat niet alles zwart-wit is.
  • Ze leren dat niet overal een antwoord op is.
  • Met hulp van argumenten leren ze meningen van anderen te respecteren.
  • Ze ontwikkelen op die manier een tolerante houding t.o.v. iemand die anders is of denkt.
  • Kinderen die in de klas een antwoord niet weten of bang zijn om het verkeerde te zeggen kunnen bij filosofie vrijuit praten, omdat het enige goede antwoord niet bestaat.
  • Ze leren kritisch te denken, m.a.w. ze leren wegen in welke mate opmerkingen waar kunnen zijn.
  • Vrijwel alle kinderen vinden filosoferen gewoon leuk.
  • En zo meer …

Bovendien kan filosoferen in de klas een prima invulling zijn van de verplichte lessen burgerschapsvorming. Filosofie en thematisch werken passen perfect bijelkaar. Elk thema nodigt uit tot filosoferen. Aansluiten is dus geen probleem. Deze workshop zal een mooie aanzet zijn om het filosoferen in de klas op te pakken.

Mogelijk onderwerpen voor deze workshop:

  • Wat is filosoferen met kinderen?
  • Wat is een filosofische vraag?
  • Oefenen in het maken van filosofische vragen.
  • Welke vaardigheden heb je nodig om te filosoferen met kinderen?
  • Hoe ziet de structuur van een zo’n les eruit?
  • In welke mate is er orde en discipline nodig in de les filosofie?
  • Het doornemen of zelf ervaren van verschillende werkvormen.
  • Het bekijken of ervaren van een aantal filosofiespelletjes.
  • Bekijken van meerdere, overwegend praktische boeken waarmee je kunt filosoferen met kinderen.
  • Filosoferen met stripboeken en verhalen.
  • Bespreken van enkele filosofie-projecten, zoals:
    • filosoferen over kunst op locatie
    • filosoferen in een verzorgingstehuis met ouderen
    • filosofische wandeling met ouders en kinderen
    • op locatie (bijvoorbeeld in het bos) filosoferen over de natuur en het klimaat
  • En meer …

Dit is vermoedelijk te veel voor één workshop. We kunnen de workshop uiteraard in overleg vorm geven.
Mogelijkheden zijn dat de docent, Rob van Ruiten, lessen komt observeren en evalueren samen met de leerkracht.

Na de workshop:

Heeft u een indruk wat filosoferen met kinderen inhoudt en kunt u de volgende dag, als u wilt, meteen starten met filosoferen in de klas.

Voor wie:
Iedereen die geïnteresseerd is in het introduceren van filosofie op school of in de klas.

De cursus bestaat uit één dagdeel (ochtend) of twee middagen, in samenwerking met de school vast te stellen.

Docent

Rob van Ruiten is de docent. Rob heeft jarenlange ervaring met het geven van filosofie lessen op basisscholen.

Filosoferen in de klas
Rob van Ruiten

Incompany

Deze schoolbegeleiding wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de training aan zal sluiten bij jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden en tarieven te bespreken.


Ik zou graag meer informatie willen ontvangen over de teamscholing filosoferen in de klas

  • U kunt vrijblijvend een offerte aanvragen