Fijne motoriek. Een scholing/ workshop voor het team.

Een goede analyse van de fijne motoriek en het schrijven.

Voor wie

Leerkrachten, intern begeleiders, onderwijsassistenten die meer willen weten over fijne motoriek, voorwaarden voor schrijven en schrijfonderwijs (motorisch gezien). Daarbij  handvatten willen ontvangen voor links en rechtshandige kinderen, kiezen voor methodes van blokletters of verbonden letters, schrijven versus typen.  Ook erg geschikt voor praktische tips voor bijv. methode, schrijfmaterialen (denk aan pennen en papier en linearing) en de relatie van schoolmeubilair met de schrijfhouding.

Wat bieden wij aan

We geven informatie over de motorische ontwikkeling die nodig is om te kunnen gaan leren schrijven. Er zijn verschillende pengrepen mogelijk die goed zijn. We behandelen alle voorwaarden die nodig zijn om tot goed schrijven te komen.   Naast het zitten op de stoel met de voeten op de grond, kijken we ook naar de onderarmen die op tafel steunen, de pols en vingerbewegingen die mogelijk en nodig zijn. Is een kind in staat om de middellijn te kruisen, belangrijk voor samenwerking van beide hersenhelften. Hierdoor kunnen leerlingen de lussen van het verbonden schrift makkelijker maken.

Hoe ligt het papier op tafel en het belang van opschuiven van het papier tijdens het schrijven en het inschakelen van de andere hand. Het liefst op het papier en niet als ondersteuning van het hoofd van de leerling.

Door deze aspecten te belichten wordt het makkelijker om jouw leerling de juiste tips te geven om zijn schrijven te verbeteren. Dan zeg je niet meer: dat kan beter, maar vraag je: kun je de rondjes van de letters dicht maken of wil je de andere hand ook op het papier leggen?

Fijne motoriek

Je leert

  • Rijpe motoriek te herkennen.
  • Juiste houding van leerling en materiaal aan te leren
  • Verschillende materialen te kunnen inzetten om schrijven te ondersteunen.
  • Handschrift verbeterende technieken
  • Zien waar het mis gaat en hier naar kunnen handelen.
  • Kennis van de Writic: writing readiness inventory tool in context
  • Tijdig te onderkennen of meer ondersteuning voor die specifieke leerling nodig is.

Het resultaat

  • Meer begrip voor je leerling (en voor jezelf!)
  • Belang van schrijven voor cognitieve taken.
  • Leesbaar handschrift voor leerling en leerkracht.
  • Meer zicht op de pengreep en hoe te stimuleren.
  • Beter inschatten welk kind aan schrijven toe is en wie ondersteuning nodig heeft.
  • Hulpmiddelen tot je beschikking als het schrijfproces dit nodig heeft.
  • Leerlingen die trots zijn op hun werk en gerichte tips en tops ontvangen in hun schrijfschrift

Docenten: Martine Postma-Stallinga en Basje Wentink

Fijne motoriek

Beide kinderergotherapeut en specialist in schrijftraining.  Behandelen en begeleiden beide kinderen in het regulier onderwijs als het speciaal onderwijs met problemen in de prikkelverwerking, zelfredzaamheid en fijne motoriek. Ook zijn ze bekend met het aanvragen/ adviseren van speciale hulpmiddelen en voorzieningen. Daarnaast geven ze scholing over prikkelverwerking, fijne motoriek en schrijven en onderwerpen als concentratie en aandacht.  De focus ligt altijd op de praktijk, wat kunnen we doen om een leerling verder te helpen.

Waar en wanneer
Wij bieden een intensieve workshop van een hele dag aan of 2 dagdelen.

Incompany

Deze schoolbegeleiding wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden en tarieven te bespreken.


Ik zou graag meer informatie willen ontvangen over de scholing fijne motoriek

  • U kunt vrijblijvend een offerte aanvragen