We gaan een kijkje nemen aan de achterkant van het leerproces gebaseerd op de filosofie van Feuerstein.
Kinderen leren. De geboorte van een kind, is de geboorte van een leerproces. Een kind dat leert, is een kind dat ontwikkelt. En ieder kind doet dat op zijn of haar eigen tijd. Ouders stimuleren hun kinderen tot leren en leerkrachten op school zetten dat voort. We hebben tegenwoordig prachtige methodes tot onze beschikking die bij de meeste leerlingen succes hebben. Deze leerlingen volgen keurig het uitgestippelde pad van hun ontwikkeling.
Maar dan zijn er ook de leerlingen die dit pad niet volgen, die ‘afwijken van de norm’. En daar wordt het spannend. Gelukkig hebben we dan tools tot onze beschikking om deze leerlingen extra te begeleiden. Maar wat te doen als zij dít pad niet volgen, als onze eigen creativiteit is uitgeput en passend onderwijs voor deze leerling niet lijkt te slagen…..
Dan zegt Reuven Feuerstein (1921-2014) het volgende:
‘Houd van me, maar laat me niet zoals ik ben. Een individu kent geen plafond in de ontwikkeling. Maar hersenen zijn als een spier, zij dienen getraind te worden!’
Voor wie
Voor leerkrachten van groep 1 t/m 8, klassen- en onderwijsassistenten, intern begeleiders en schoolleiders die met andere ogen naar leerachterstanden en gedrag willen kijken.
Resultaat
Na deze workshop heb je meer zicht op de ‘verborgen basisvaardigheden’ die kinderen nodig hebben om succes te hebben in hun schoolontwikkeling, maar die binnen het onderwijs onderbelicht en mogelijk zelfs totaal onbekend zijn. Het is inzetbaar voor de groep als geheel, maar juist die kinderen die onder of ver boven de norm scoren, zullen hier in het bijzonder van profiteren.
Doordat je je nu meer bewust bent van deze onderliggende vaardigheden, ben je ook beter in staat andere interventies te kiezen. Je gaat met een vernieuwde kijk op leren naar huis en je krijgt materialen mee om direct aan de slag te kunnen met een vernieuwde taakaanpak.
Dit alles biedt jou nieuwe mogelijkheden en inzichten, wanneer de ontwikkeling van een leerling of groep stagneert. Ook wordt het leerplezier van je leerlingen hierdoor vergroot en dus zal het ook een preventieve werking gaan hebben t.a.v. uitval en demotivatie.
Een workshop met opbrengsten voor zowel de korte áls de lange termijn.
Duur van de workshop/scholing: het is altijd maatwerk wat deze scholing betreft. Vooraf is er een gesprek via teams of telefonisch. In de aanvraag hieronder kunt u de nodige startinformatie opschrijven.
Docent: Hilda Balt heeft les gehad in Amsterdam en in Jeruzalem op het Feuerstein instituut. Als IVP mediator is Hilda Balt bevoegd om gebruik te maken van de instrumenten van Feuerstein.
Incompany
Deze schoolbegeleiding/ workshop over feuerstein wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden en tarieven te bespreken.