“Mijn spelen is leren, mijn leren is spelen” – Hieronymus van Alphen

Workshop/scholing – Een rijke leeromgeving creëren

In deze workshop leer je van alles over de breinontwikkeling van het jonge kind. Wij gaan dieper in op de vraag waarom het jonge kind in de basisschool op een andere manier leert. Waarom is herhaling, imitatie en herkenning zo belangrijk?
Door ervarend en herkennend leren worden de verbindingen in het brein (de neurale netwerken) steeds groter en sterker. Hierdoor vindt er steeds meer informatieoverdracht plaats en ontwikkelt het jonge kind zich naar de fase van het denkend leren.

Nog belangrijker is hoe je je onderwijs op een goede manier aan laat sluiten bij deze ontwikkelingsfase; hoe creëer je een rijke leeromgeving voor het jonge kind? Tijdens de workshopmiddagen word je geactiveerd om hierover na te denken en tegelijk toe te passen. Dit doen we door het uitwerken van een thema, op die manier koppel je de theorie gelijk aan de praktijk van alle dag.

De workshop breinontwikkeling bestaat uit twee middagen met een optie voor een derde.

Optie
Op de derde middag gaan wij bezig met het planmatig handelen. Hoe koppel je het leren van het jonge kind aan de leerlijnen van ParnasSys, Kijk! of een ander observatiesysteem? Hoe maak je van een groepsplan, met een termijn van een half jaar, themaplanningen en weekplanningen? Hoe registreer je dit op een praktische manier? Allemaal vragen die een plek krijgen in deze derde middag.

Voor wie:
Voor leerkrachten van groep 1,2 en 3 die samen na willen denken over goed onderwijs.

Wat bieden wij aan:
De twee eerste workshopmiddagen breinontwikkeling bieden een interessante afwisseling van theorie en praktijk. Er wordt de tijd genomen om, door middel van interactieve werkvormen, te sparren over goed onderwijs. Zo neem je voldoende tips mee om de volgende dag al toe te kunnen passen in je groep.

Aan het einde van dit traject kun je:

  • Een beredeneerd aanbod bieden voor het jonge kind.
  • Vanuit dit aanbod de kinderen op een verantwoorde manier volgen.
  • Planmatig je thema’s vormgeven.

Docent
Henriëtte Keep is Jonge Kind Specialist en heeft ervaring in het geven over scholing over dit onderwerp. Henriëtte is naast Jonge Kind Specialist ook werkzaam als interim intern begeleider en begeleidt schoolteams bij het ontwikkelen naar een Professionele Leergemeenschap (PLG). Ook coacht Henriëtte startende intern begeleiders.

Henriëtte Keep en breinontwikkeling
Henriëtte Keep

Incompany
Deze schoolbegeleiding wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden  te bespreken.

Ik zou graag meer informatie willen ontvangen over breinontwikkeling van het jonge kind

  • U kunt vrijblijvend een offerte aanvragen