Ze moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan………
Een lied van Herman van Veen uit 1979, maar nog zo van deze tijd.
EEN KIND IS BEWEGING, EN EEN KIND HEEFT BEWEGING NODIG OM TOT RUST TE KOMEN.
(maar stil zitten is al jaren de norm in ons onderwijs )
Bewegen! Iets wat de kinderen van tegenwoordig veel te weinig doen. We leven in een prestatiegerichte, technologische en consumptie gerichte maatschappij.
Hierbij gaan we voorbij aan de eerste basisbeginselen die zo nodig zijn voor een goede (motorische) ontwikkeling van het kind.
De ontwikkeling van de overlevingsreflexen die het kind in het eerste levensjaar ontwikkelt zijn zo nodig voor hun schoolse vaardigheden. Maar in onze huidige maatschappij krijgt het kind de kans bijna niet meer om deze zelf te ontwikkelen. De speelcultuur is veranderd.
Bewegen wordt belemmerd door aanwezigheid van computers en IPad, er zijn te weinig speelplekken EN er is te weinig tijd.
Hoe kunnen we in het onderwijs nu een stimulerende omgeving creëren waarin het kind kan opgroeien en zich goed kan ontwikkelen?
Door goede en gerichte bewegingen aan te bieden zodat kinderen weer schoolrijp worden. Door te bewegen kunnen kinderen weer opbloeien, gaan ze in zichzelf geloven en bouwen ze voldoende veerkracht om stand te houden in deze wereld.
Door lesdoelen niet aan te bieden in werkbladen en oefenboeken maar door het kind in beweging te krijgen. Iedereen kent de blije en enthousiaste geluiden van kinderen die naar buiten mogen. Zo werkt het ook met bewegend leren. Kinderen beleven er plezier aan. Ieder kind kan op zijn eigen niveau meedoen.
In elke klas heb je van die kinderen niet minder goed stil kunnen zitten, korte concentratie hebben, weinig kracht in de handen en benen, het leren lezen maar niet echt op gang komt. Zo zijn er nog vele andere signalen. Door meer aandacht te schenken aan bewegen kan je vele uitdagingen waar deze kinderen mee te maken hebben voorkomen en verbeteren. De sfeer in de klas wordt beter en leren gaat makkelijker.
Door middel van bewegend leren en leren bewegen krijg je de inzichten hoe we de kinderen van tegenwoordig kunnen begeleiden in hun ontwikkeling- en leerproces. Bewegen is de basis voor leren. Beweging doet de verbindingen in het brein groeien waardoor vaardigheden aangeleerd worden en kennis beter opgeslagen wordt.
Tijdens deze cursus kom je zelf in beweging en leer je hoe bewegen en leren verband houden met elkaar. Je gaat aan de slag met praktische voorbeelden die je de volgende dag al toe kunt passen in je eigen klas.
Mijn naam is Irene Steunebrink en ben 25 jaar leerkracht basisonderwijs (onderbouw). Gedurende mijn loopbaan zag ik het onderwijs, maar ook de kinderen, erg veranderen. Zo liep ik er tegenaan dat veel kinderen steeds meer moeite kregen met stil zitten, concentreren, netjes werken, zelfstandigheid en noem maar op.
Daar startte mijn zoektocht. Zo’n 7 jaar gelden heb ik de opleiding in België gevolgd en hier kreeg ik antwoord op eigenlijk al mijn vragen: over bewegen, gedrag en werkhouding. Na vele boeken, cursussen en opleidingen werd mijn puzzel completer. Op mijn toenmalige school mocht ik aan de slag als beweegjuf. Zo begeleidde ik kinderen met hun zwakke motoriek. Van hieruit ben ik mijzelf verder gaan ontwikkelen. Zo kwam als vanzelf bewegend leren erbij. Kinderen zijn beweging en hebben plezier bij bewegen waardoor leren makkelijker gaat en kennis en vaardigheden beter opgeslagen worden. Inmiddels is het mijn passie geworden en deze passie wil ik graag zoveel mogelijk delen met leerkrachten, ouders en andere begeleiders die werken met kinderen. Gewoon, omdat kinderen er recht op hebben.
Ik heb belangstelling voor de scholing: bewegend leren
Ben jij op zoek naar materialen voor bewegend leren. Ga dan naar onze webwinkel.