feedback

Beeldend werken

Een scholing voor het team

Leren is meer dan alles wat er in een hoofd gebeurt.
Tekenen, schilderen en boetseren zijn vakken die hoofd, hart en handen (denken, voelen en willen) aanspreken.
Wat doet beeldend werken met een kind?
Welke signalen laat een kind zien?
Hoe herken je deze signalen?
Wat zegt dit over de persoonlijkheid van een kind?
Hoe zet je beeldend werken in, zodat een kind mag groeien?

Als therapeut krijg je vaak na de eerste schilder-, teken- of boetseeropdracht de vraag: “Daaruit ziet u zeker een heleboel over mij, hè?” Inderdaad ziet een therapeut wel het één en ander over degene die geschilderd, getekend of geboetseerd heeft, maar toch op een andere wijze dan meestal gedacht wordt. Hij is daarbij zoekende, tastende naar de waarheid van déze mens, die daar bezig is. En een mens is in wezen zo veelzijdig, dat snelle, simplistische oordelen altijd tekort schieten.

(Uit “Schilderen, boetseren en tekenen als kunstzinnige therapie, van Mimi Avelingh)

Aan de slag met tekenen, schilderen en boetseren

Wat bieden wij aan:

Tijdens 3 teamscholingsmomenten gaan we aan de slag met tekenen, schilderen en boetseren. Waarom is creativiteit nodig  en wat kunnen we ermee bereiken? Er is theorie en er is praktijk. In het theoretische deel neemt de docent het team mee in de eigen ervaringen en het delen van opgedane kennis. Tijdens de praktische fase gaat u zelf aan de slag en zal de docent aanwijzingen geven hoe je een product kunt analyseren en signalen kunt herkennen. Er is maatwerk betreffende het traject. Observaties door de docent in de klas kan een optie zijn. Elke bijeenkomst duurt ongeveer twee uren.

Stel nu dat niet het gehele team zich geroepen voelt deze teamscholing te volgen, wat natuurlijk heel jammer is, maar jij als leerkracht ziet dit wel heel erg zitten, dan is er ook de mogelijkheid om deze scholing op een zaterdag te volgen, samen met wellicht collega’s van andere scholen.

Creativiteit hoog op de agenda

Voor wie:

Teams die creativiteit hoog op de agenda zetten. Teams die een eerste aanzet willen maken om producten van kinderen te analyseren en signalen op te pakken. Teams die geloven dat er meer is dan rekenen en lezen. Teams die praktisch aan de slag willen.

Aan het einde van deze teamscholing:

Is het team bewust aan de slag geweest met beeldend werken. Als leerkracht  heb je zelf ervaren hoe het is om te werken met deze materialen. Als leerkracht  heb je kennis gekregen hoe je in de groep beeldend kunt werken, hoe je naar het werk van kinderen kunt kijken en welke signalen ze geven.

Docent:

Ella Slump, heeft een praktijk beeldende therapie. Ella geeft teamscholing en cursussen over expressie en beeldend werken. Ella heeft een achtergrond in het onderwijs. Ze heeft lesgegeven op een vrije school en in het speciaal onderwijs. Ella werkt als vrijwilliger in een hospice.

Incompany

Deze schoolbegeleiding wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden en tarieven te bespreken.

Certificering

Na afloop ontvang je een bewijs van deelname

Ik zou graag meer informatie willen ontvangen over de scholing beeldend werken


Je bent leerkracht en je wilt deze scholing als cursus volgen. Dat kan door op onze cursus te klikken.


Deze teamscholing staat geregistreerd in het lerarenportfolio. De punten die bij deze scholing horen worden bijgeschreven wanneer de leerkrachten de scholing hebben doorlopen. Het registratienummer kan worden doorgegeven via de mail naar info@semko.nl