Kindertekeningen lezen in de bovenbouw, ontdek wat kinderen zeggen met tekenen

Ook bovenbouw leerlingen kunnen veel plezier beleven aan tekenen. En juist dat kan jij als leerkracht heel goed inzetten om het sociale klimaat in je klas te versterken. Een tekening geeft je zoveel meer inzicht over wat er in het kind omgaat en wat het nodig heeft om zich te ontwikkelen. Hoe mooi is het wanneer je dat ziet en kunt toepassen. Tijdens deze cursus krijg je veel les ideeën en gaan we oefenen met het lezen van de tekeningen van de kinderen uit jouw groep.

Voor wie

Voor leerkrachten van groep 5 t/m 8.

Resultaat

Na deze cursus ben je in staat tekentaal als observatie en communicatiemiddel in te zetten in jouw klas. Bovendien ben je een heleboel originele lesideeën rijker die helpen het sociale klimaat in je klas te versterken.

Inhoud bijeenkomsten

  1. Rust en concentratie in de klas
    In iedere klas is een juiste balans tussen levendigheid en rust nodig. Soms echter is die rust ver te zoeken. Het kan zijn dat de kinderen eerst de ruimte moeten krijgen voordat ze tot rust kunnen komen. Wat kan je je klas bieden om hierin de juiste balans te vinden? Doordat je inzicht krijgt in de tekenontwikkeling van het kind kan je optimaal aansluiten bij zijn behoefte. Tijdens deze les krijg je inspirerende en effectieve tekenlesideeën mee zodat jij op speelse creatieve wijze de regie kan nemen over de sfeer in je groep.
  2. Een andere kijk op huizen, bomen en beesten
    Kinderen tekenen vaak dieren, bomen en huizen. Dat doen ze niet voor niks. We gaan het hebben over de symbolische betekenis ervan en hoe we dat effectief in kunnen zetten in de klas.
  3. Sociaal vaardig in de klas
    Relatietekeningen laten kinderen zien en ervaren wat het effect van hun handelen is. Dat is een hele bewustwording! Hoe evalueer je deze lessen met een klas? De lessen kunnen goed ingezet worden bij pestproblemen.
  4. Veranderd perspectief Kinderen vanaf 9 jaar beleven de wereld heel anders dan jongere kinderen. Het kind krijgt een bewuster ik-besef. De oogzenuw heeft zich zover ontwikkeld dat het perspectief kan zien. In de tekenlessen kunnen we kinderen prachtig ondersteunen in deze fase door ze ook daadwerkelijk stapje voor stapje  mee te nemen in hun wereld waarin de perspectieven veranderen.

Hoe werkt het

Vier cursusmiddagen van 3 uur. Elke cursusmiddag bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een eigen thema
  • Praktische opdrachten om met je groep uit te voeren Zowel individuele tekenopdrachten als relatietekeningen
  • Oefenen in het ‘lezen’ van meegebrachte kindertekeningen
  • Lesideeën en toepassingsmogelijkheden voor in de praktijk

Waar en wanneer

Cursus 1. Locatie in Drachten op de Splitting 7
Woensdag 13 november 2019 van 15.00 – 18.00
Woensdag 27 november 2019 van 15.00 – 18.00
Woensdag 8 januari 2020 van 15.00 – 18.00
Woensdag 22 januari van 15.00 – 18.00

Linda Walinga is trainer in kindertekeningen en is coach.
Linda Walinga

Trainer

Linda Walinga, is specialist Creatieve communicatie. Ze kan beeldtaal zoals kindertekeningen lezen. Linda geeft trainingen en worskhops ‘Kindertekeningen lezen’ voor de onderbouw en de bovenbouw. Daarnaast is Linda coach. Ze kan leerkrachten helpen om de sfeer in de klas positief te veranderen door het lezen van beeldtaal. Linda heeft een eigen praktijk zodat ze ouders en kinderen individueel kan helpen. Linda heeft een achtergrond in het basisonderwijs.

Investering

Uw investering in deze training. Dit is inclusief materiaal € 445,-

Klik op het woord aanmelden om u in te schrijven voor de cursus kindertekeningen lezen in de bovenbouw. U vult het contactformulier in en wij zullen binnen een dag een bevestiging van aanmelding sturen.

Aanmelden

Deze cursus is geregistreerd bij het lerarenportfolio met de code:
00400-98699. Na registratie worden 22 studie uren toegevoegd.


Linda Walinga kan ook een individueel coachingstraject aangaan. Samen met de leerkracht kijken naar de klas en met de hulp van beeldtaal geven wat nodig is. Klik hier voor de juiste lijn.