Systemisch werken, kijken en begeleiden voor iedereen die met kinderen werkt

systemisch kijken en begeleiden voor iedereen die met kinderen werkt

Tweedaagse masterclass: met andere ogen kijken naar het gedrag van een kind

Voor jou als kindercoach, kindertherapeut, gezinswerker, leerkracht in
basisonderwijs, speciaal en voortgezet onderwijs, onderwijsassistent, begeleider bij de BSO en ook voor jou als ouder: een tweedaagse training die je leert om op een diepere laag te kijken naar de dynamiek binnen gezinnen en groepen en hoe je met eenvoudige oefeningen interventies kunt inzetten die impact hebben.

Ken je kinderen, ken je zelf

De appel valt niet ver van de boom……
Hij heeft een aardje naar zijn vaartje……
Het is me met de paplepel ingegoten……

Bekende uitdrukkingen in ons taalgebruik. Maar hoe waar zijn ze en in hoeverre hebben we daar in ons werk op school mee te maken?

Met dat aspect gaan we aan de slag tijdens deze trainingsdagen. We laten ons inspireren door het gedachtegoed van Bert Hellinger. We leren om met een systemische blik naar kinderen te kijken. Systemisch werk ziet een kind niet als een op zichzelf staand individu maar als onderdeel van een gezin, een familie, een groter geheel. De mensen binnen de verschillende systemen beïnvloeden elkaar. Een kind wordt dus o.a. beïnvloed door het gezin, door de begeleiding van de kinderopvang, door de leerkracht en door klasgenoten. Komt een kind met fijne gevoelens van huis naar kinderopvang of school dan is dat van invloed. Maar is er één kind binnen een groep dat zich niet prettig voelt, dan heeft dat effect op het hele systeem waarmee zij/hij te maken heeft.

Door met deze kennis naar het gedrag van kinderen te kijken helpt het jou als leerkracht, ouder, hulpverlener, kindercoach, begeleider van groepen om een diep inzicht te verkrijgen in achterliggende drijfveren, waardoor gedrag verandert, rust wordt ervaren en de liefde in een kind, gezin, groep en klas kan stromen.

Je leert welke gemakkelijk in te passen interventies je kunt doen om iedereen het gevoel te geven dat zij/hij erbij hoort. Hoe je lastige gevoelens kunt benaderen en een plek kunt geven. En je leert hoe je je kinderen het gevoel kunt geven dat ze een eigen plek mogen innemen, waardoor hun zelfvertrouwen toeneemt.

Het resultaat van deze tweedaagse?:

  • je ontwikkelt een nieuwe manier van kijken, doordat je kennismaakt met het systemisch gedachtegoed
  • je leert over de drie natuurwetten:  iedereen hoort erbij, iedereen heeft zijn plek en er is balans tussen geven en nemen. Met deze kennis kun je een op een werken met kinderen en hun gezin en kun je op een nieuwe manier werken met groepen.
  • er ontstaat meer begrip voor ouders en hun kinderen
  • kinderen voelen zich gehoord, gezien, gekend en dat geeft een gevoel van veiligheid en zelfvertrouwen. Daar waar dat gebeurt verandert het gedrag, ontstaat er rust bij het kind, binnen het gezin of binnen je groep . Daar waar jij op een eenvoudige manier de systemische principes kunt toepassen kan een kind zich optimaal ontwikkelen waardoor het zelfvertrouwen van kinderen toeneemt
  • als jij werkzaam bent in het onderwijs of op een andere plek waarin kinderen in groepen bij elkaar zijn zal je merken dat het werken binnen die groep jou minder energie kost, dat je meer verbinding hebt en dat je meer werkplezier ervaart
  • je ontdekt hoe jij je plek inneemt binnen de organisatie waarin je werkt, binnen gezinnen die je begeleidt

Wat bieden deze twee praktische dagen jou?

Systemische begeleiding helpt hulpverleners, kindercoaches, leerkrachten en oudera om diepere inzichten te verkrijgen in de achterliggende drijfveren van het kind. Het systemisch bewustzijn wordt verkend waardoor er op een diepere laag gewerkt kan worden, waardoor kinderen en hun ouders op effectieve manieren kunnen worden begeleid. Gedrag wordt gezien als een vraag om gehoord te worden, niet als een vraag om opgelost te worden. Als de vraag wordt gehoord is het gedrag niet meer nodig. Het helpt ons om anders om te gaan met gedrag dat nu nog wordt gelabeld als ADHD, ADD, concentratieproblemen etc.

Deze opleiding is voor iedereen die zich wil gaan bekwamen in systemisch werken bij kind- en gezinsgebonden vraagstukken. We gaan ervaren wat de basisprincipes van systemisch werken met ons doen, hoe we die herkennen in ons leven van alle dag. Kortom: we gaan op een effectieve manier naar de kern van problemen en door die te herkennen en er op een systemische manier mee aan de slag te gaan ontstaat er rust en balans – met behulp van praktisch toepasbare technieken.

Docent:

Rudy van der Noord, onderwijsadviseur, trainer oplossingsgericht werken en NLP-master.

Waar en Wanneer:

Cursusmoment 
Deze cursus heeft twee bijeenkomsten.
Bijeenkomst 1: vrijdag 17 mei 2024
Bijeenkomst 2: vrijdag 31 mei 2024
Start: 09.30 tot 15.00 met lunch.

Locatie: Joure, Voltahof 2 (Semko hoofdkwartier)

Inschrijven kan tot 7 dagen voor de eerste bijeenkomst. 

Investering

Jouw investering in deze basistraining kennismaken met systemisch werken bedraagt
€ 365,-
Dit is inclusief reader.
Koffie, thee en lunch zijn bij de prijs inbegrepen.

Studieniveau:
Deze cursus is toegankelijk voor een ieder, er is geen vooropleiding nodig.

Studie-investering:

14 uren, dit is inclusief contacturen. 


Aanmelden

Ik wil mij graag aanmelden voor de cursus systemisch werken


Ik wil meedoen maar kan niet, wat nu?

Ik wil graag meedoen met deze cursus maar de data die nu op de site staan passen mij niet. Ik wil graag op de lijst zodat ik een mailing kan ontvangen zodat ik de volgende keer eventueel mee kan doen. Klik hier voor het formulier: ik wil graag op de lijst.


Incompany

De Masterclass: systemisch werk in het basisonderwijs kan ook incompany, dus binnen uw eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden worden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan uw situatie. Klik hier om de optie: incompany training te bekijken.


Vrolijk en leerzaam materiaal in de school?

Check onze webshop

13 reacties

  1. Deze 2-daagse masterclass was ontzettend leerzaam maar ook confronterend. Wij maken allemaal deel uit van een familiesysteem en in een school heerst ook een systeem. Dan komen de leerlingen ook nog eens allemaal uit een eigen familiesysteem en in al die verschillende systemen bestaan (vaak ongeschreven) regels die een sterke sturing hebben op het systeem.

    Of een systeem goed werkt of niet, heeft heel veel te maken met rangorde. Als die niet in orde is dan wordt de balans verstoord, zowel bij jezelf en in je eigen familielijn maar ook op de school of in je klas. Daardoor nemen mensen/kinderen hun eigen plek niet meer in. Rudy van Noord kon heel boeiend en beeldend over al deze aspecten vertellen en door de oefeningen die we hebben gedaan, kwam er meer bewustwording.
    Door het inzicht waarom bepaalde dingen zijn zoals ze zijn en waar bepaalde gevoelens vandaan komen, komt er meer ruimte voor begrip en ontstaat er ruimte in jezelf. En door zelf te ervaren wat energetisch werken voor effect kan hebben, kan ik niet anders zeggen dat het twee magische dagen waren.

    Hartelijk dank, Semko en Rudy, voor het organiseren van deze bijzonder mooie masterclass.
    Hilda Talsma

  2. In maart heb ik een workshop Systemisch werken gevolgd bij Semko.
    Het werden twee emotionele zaterdagen.
    In de groep speelde op dat moment ontzettend veel op het persoonlijk vlak.
    En wat fijn om dan aan het einde van de dagen te zien dat er heldere inzichten zijn gekomen en ook al stappen zijn gezet.

    Vanaf maandag ga ik er ook mee aan de slag in mijn groep.
    Te beginnen met de kring opstelling van oudste naar jongste.

    Echt het is een aanrader. Je krijgt een andere kijk op het gezin. En je beseft dat de kinderen uit dat “systeem” komen ’s ochtends en dat daar wellicht al het een en ander is gepasseerd.
    Omarm je kinderen in gedachten voordat je de dag begint op school.

    Er is zoveel meer dan rekenen en lezen….

  3. De tweedaagse cursus systemisch werken in het onderwijs is een hele inspirerende, praktische en waardevolle cursus. Rudy weet heel goed een sfeer van vertrouwen te creëren, waardoor cursisten zich open durven te stellen in de verschillende opstellingen. Er is aandacht en respect voor emoties. Na een dag voelde de groep al heel vertrouwd. Rudy wisselde theorie af met praktijkvoorbeelden en oefeningen met opstellingen. Ze verbond onze eigen ervaring met opstelling naar oefeningen die je zou kunnen doen met kinderen in de klas. Door zelf opstellingen te ervaren voel je dat het werkt!! Ook de innerlijke mens werd niet vergeten, voldoende koffie en thee en een heerlijke lunch.

    Ik gun elke leerkracht/kindercoach deze cursus systemisch werken in het onderwijs!

  4. Naar aanleiding van de cursus; ik was bekend met systemisch werk en was er op eigen gevoel mee bezig in mijn groep. Was erg benieuwd wat ik kon halen op de cursus, en ben thuis gekomen met veel nieuwe informatie.

    Heel bruikbaar in de groep, er was een positieve sfeer op de cursus en ik werd er erg blij van. Direct gaan werken met de ideeën van Rudy, en veel verteld aan collega’s. Ik gun iedereen met een groep deze cursus!
    Groeten, Brecht

  5. Mijn belangstelling voor Systemisch Werken ontstond bij de 2-daagse cursus NLP die ik eerder gevolgd heb, eveneens gegeven door Rudy van Noord.

    Ik had nog nooit van de term gehoord en was benieuwd of het de moeite waard zou zijn om me er in te verdiepen: leerkrachten zijn natuurlijk altijd bezig zich te scholen, dus het moest wel iets zijn waar je praktisch mee uit de voeten kunt. Ik hoopte dat het niet te zweverige materie zou zijn, want uiteindelijk moet het wel landen in het klaslokaal.

    Tijdens de 2-daagse in Sneek werd er slechts beperkt gesproken over het ontstaan en de achterliggende theorie van het Systemisch Werken: men is nog bezig net het verzamelen van date voor een wetenschappelijke onderbouwing.

    Voor degene die meer de diepte in wilde gaan werd er verwezen naar literatuur, op deze bijeenkomsten stonden de toepassingsmogelijkheden in de eigen situatie (werk, maar ook persoonlijke situatie) centraal.
    Uitgangspunt van dit alles:
    de 3 wetten van liefde
    -erbij horen
    -rangorde
    -balans tussen geven en nemen

    Systemisch Werken heeft consequenties voor de inrichting van de klas, een favoriet bij de cursisten was het idee met de hoepel: ieder kind heeft een kaartje opgehangen aan een hoepel (=symbool van de groep, erbij horen), bij verhuizing wordt het touwtje doorgeknipt, maar het knoopje blijft achter. Bij ruzie hangt de leerkracht gewichtjes aan de betreffende kinderen en zien we dat de hoepel uit balans is. Ik vind dit een zeer aansprekend voorbeeld hoe je visueel maakt dat de hele groep last heeft van ruzie.
    Rudy gaf nog meer manieren hoe om te gaan met bijv. pestgedrag, een kind buiten sluiten: ik denk wel dat ook hier geldt “oefening baart kunst”, want het is geen trucje dat je zo maar leert en je moet echt oefenen om op het goede moment de juiste vraag te stellen zodat bewustwording ontstaat (we willen geen sociaal gewenste antwoorden toch?).

    Voor leerkrachten die een vaste eigen groep hebben zijn het heel zinvolle dagen geweest met een veelheid aan oefeningen, gericht op elkaar vertrouwen (laat je blindelings vallen, je wordt opgevangen), bewust worden van gevoel (Rad van Emotie), gebruik van de Emotiemeter positie in de groep (sociogram: leg je eigen kaartje in de groepsruimte) hulpbronnen er bij halen (fotootje van een naaste die je kan helpen) concentratieoefening (aandacht richten op je lichaam om “uit je hoofd” te komen) Waar er oefeningen werden gedaan over de persoonlijke situatie van de cursisten
    (“plaats je gezinsleden op de grond zoals jij afstand en contact ervaart” en hierna “plaats ze nu in systemische volgorde, hoe voelt dit?”) werkte dit veelal therapeutisch: voor mezelf leidde dit tot zelfkennis en zelfacceptatie.

    Uit de evaluatie na afloop bleek dat alle cursisten van mening dat ze genoeg bagage hadden en dat ze er nu vooral praktisch mee aan de slag wilden.

    Ik sluit me hier graag bij aan en ik zie genoeg mogelijkheden om laagdrempelig te starten (introductie “de Hoepel”?). Ik verheug me erop om resultaten van het Systemisch Werken aan te treffen in de scholen waar ik zo nu en dan binnenval.

    Harmen Westerlaan

  6. Dat de sfeer in de klas goed moet zijn, stond voor mij al als een paal boven water. Maar na het volgen van de cursus: “Systemisch werk in het onderwijs” is het nog duidelijker geworden. Iedereen herkent vast wel het gevoel dat er onderhuids iets speelt in de groep, maar je kunt er geen vat op krijgen. Ga je dan door met de les of ga je onderzoeken wat er speelt? Systemisch werk is dan een krachtige methodiek om verborgen belemmeringen in de klas zichtbaar te maken. Zo vertelde Rudy dat we in verschillende systemen zitten en daar binnen beïnvloeden we elkaar. Dus als er wat aan de hand is met de één, heeft dit effect op de ander. Dit hebben we dan ook mogen ervaren. Wat deze twee dagen zo sterk maakte was de afwisseling van theorie, praktijk en de eigen ervaringen, zowel van Rudy als de cursisten. Dat er ook goed voor de inwendige mens werd gezorgd bleek wel uit de prachtige ruimte waarin we zaten en het lekkere eten en drinken die voor ons geregeld was. Met de daarbij opgetelde rust en openheid van Rudy, maakte de sfeer fijn. Door alle gekregen handreikingen heb ik zin gekregen om in mijn klas nog meer te gaan werken aan het verbeteren van de sfeer in de klas.

  7. Rudy is een erg vriendelijke en bevlogen trainster, zorgt voor een sfeer van vertrouwen en warmte binnen de groep. Zij heeft veel praktijkervaringen en kan dit goed overbrengen. Ondanks dat ik al best wat scholing rondom SW in het onderwijs heb gevolgd, heb ik volop genoten van de twee daagse en veel praktische dingen geleerd die goed toepasbaar zijn.
    Ik zou deze tweedaagse aan willen bevelen aan leerkrachten, intern begeleiders en ambulant begeleiders.
    Dank voor deze inspirerende training!

  8. De cursus systemisch werken is een echte aanrader voor leerkrachten, onderwijs begeleiders/ondersteuners en ook alle andere die werken met kinderen. Je leert op een hele praktische manier op een “andere” manier communiceren met kinderen. Het woord anders is niet helemaal zo, maar je krijgt net even extra handvatten en tools die je eigen handelen kunt verbeteren en voor een buitenstaander is het een andere manier van communiceren. Ik wilde graag altijd overal op ingaan bijv. soms is het beter dingen te laten voor wat het is. Je leert hoe je leerlingen op een simpele manier kun gevoelens te laten herkennen en als ze willen te uiten. Dit kan klassikaal, maar zeker ook individueel. Doordat de veel oefeningen ook echt worden uitgevoerd met de cursus is het heel makkelijk meteen te gebruiken in de praktijk. Na de tweedaagse cursus wil ik graag met alles wat ik heb geleerd aan de slag! Wil graag de andere cursussen die Rudy geeft ook gaan volgen omdat het allemaal zo praktisch is dat is vaak niet zo de theorie heeft dan vaak de overhand en nu absoluut niet.

  9. Op de onderwijsdag van Semko had ik al even kennis gemaakt met de cursus systemisch werk in het onderwijs, van Rudy van Noord.
    Voor mij vielen er tijdens de workshop al veel dingen op zijn plek. Ik werk al ruim 20 jaar in het zeer speciaal onderwijs en daarbij heb ik een coach praktijk, na dit uur begon het te kriebelen naar méér..

    Tijdens de twee daagse cursus van Rudy (overigens op een prachtige locatie in Sneek) voel je meteen wat er bedoeld wordt met ‘het systeem’, je gaat als het ware op de stoel van je leerling zitten en merkt dat je ‘liever’ naast de een zit, niet omdat een ander je niet staat, maar omdat het nu eenmaal beter voelt.
    De training is heel goed toepasbaar, met goede concrete voorbeelden van de ervaren trainster en doordat je casussen mag inbrengen, ook heel herkenbaar voor alle cursisten.

    Mijn twijfel of dit wel het juiste moment was om de training te volgen ( we zijn bijna aan het eind van het schooljaar) was niet terecht; natuurlijk is het prachtig en heel belangrijk om deze systeem theorie mee te nemen in de “gouden weken” , maar zeker ook goed toe te passen tijdens het hele schooljaar.

    Deze cursus heeft een echte meerwaarde als je werkt met kinderen, niet alleen leerkrachten/ onderwijsassistenten, maar ook opp-ers zouden hier zeker wat aan hebben.

    Het fijne van de cursus was ook dat de groep niet echt heel groot was en dat maakte dat je ook naar je eigen familie systeem durfde te kijken.

    Een aanrader dus!!

  10. Ik ben er blanco ingestapt aangezien ik mij eerst voor een andere cursus had opgegeven. Uiteindelijk is het een hele positieve ervaring geweest. Ik ben blij dat ik deze cursus uiteindelijk gedaan heb. Het heeft mij handvaten gegeven waarmee ik aan de slag kan gaan. Het gevoel dat ik binnen een groep vaak heb heeft nu woorden gekregen door middel van deze cursus. Dit is erg fijn in de communicatie met andere collega’s en of kinderen.

    Ik zou deze cursus aan collega’s van mij aanbevelen. Het geeft veel handvaten om met een groep aan de slag te kunnen gaan. Rudy is een warme persoonlijkheid waar je veel van leert.

  11. Op een van de onderwijsdagen van Semko gaf Rudy van de Noord een korte workshop Systemisch werk. In korte tijd wist zij zo veel heldere en bruikbare informatie over te brengen, dat ik nieuwsgierig was naar de hele cursus. Ik heb geen eigen klas en vroeg me nog even af of ik ‘wel iets zou hebben’ aan de informatie, maar ik ben blij dat ik me niet heb laten weerhouden door mijn twijfel (en het mooie weer).

    Ik vond het een geweldige cursus en zou hem iedere leerkracht aanbevelen! Vooral als je een klas hebt die als los zand aan elkaar hangt of met een paar ‘lastige’ kinderen er in, dan kan je echt je voordeel doen met de inzichten van Systemisch werken. Je moet er wel voor open staan naar het hele systeem waar het kind van deel uitmaakt te kijken, zoals het gezin, maar ook de klas. Eigenlijk vind ik dat op de PABO al aandacht zou moeten zijn voor Systemisch werk.

    Je leert geen trucjes om kinderen beter te laten rekenen of spellen (waar toch altijd weer een zwaar accent op ligt vanuit de inspectie), maar je krijgt fantastische instrumenten in handen om de voorwaarden te scheppen om tot leren te komen. Je krijgt handreikingen hoe je elk kind het gevoel kan geven dat hij er bij hoort en dat hij gezien wordt. En nee, het is niet alleen theorie: Rudy staat met haar beide benen in de praktijk en geeft uitgewerkte tips die direct toe te passen zijn. Mijn medecursisten hadden na de eerste bijeenkomst al wat dingen toegepast en merkten meteen verschil!!

    Natuurlijk onthoud je het meest als het niet alleen theorie was, maar je het ook hebt ervaren. Dus we hebben veel van de oefeningen ‘ondergaan’. We waren steeds diep onder de indruk van de impact en hebben ook weer wat inzicht in onze eigen systemen gekregen…

  12. In 2 dagen cursus werd heel veel in beweging gezet en bewust gemaakt rondom systemen die een rol spelen in het onderwijs.
    Het was een enorme verruiming en verrijking om kennis te maken met deze zienswijze en werkwijze.
    Er werd door Rudy op zeer professionele wijze kennis doorgegeven. Er werden ervaringen aangeboden, oefeningen aangereikt, praktijktips doorgegeven en praktische tools voor in de klas uitgewerkt en zichtbaar gemaakt. De mix van geïntegreerde kennis en eigen praktijkervaringen is een zeer sterke combi die zijn uitwerking had. Voor alle betrokken partijen in het onderwijs levert het iets op, prachtig!
    Ik ben heel blij met alles wat het mij nu al gebracht heeft.
    In allerlei zin een krachtige, heldere boost die de kern van onderwijs raakt en bekrachtigt. Geweldig!

    Met hartelijke dank en groet,
    Sita Bosgra

  13. Hieronder volgen reacties van de deelnemers die de cursus eerder hebben gevolgd.

    – Zeer de moeite waard – genoeg stof tot nadenken – bere-interessant
    – inspirerend
    – interessante cursus, veel geleerd.
    – jammer dat het maar twee keer was
    – Twee prachtige, inspirerende dagen gehad. Rudy kan prettig vertellen. Heb rust ervaren.
    – leuke oefeningen om toe te passen in de klas
    – fijn en bijzonder om in een korte tijd zo met elkaar verbonden te worden.
    – dag 1: veel praktische tips om meteen mee aan de slag te gaan, dag 2: inzichtelijk: hoe werkt het systemisch bij mij zelf?
    – ik vond het twee fijne cursusdagen met een prima “leerkracht”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hallo, heb je een vraag of een opmerking?
We gaan snel reageren, misschien wel direct.
Druk op de knop en je kan een whatsapp bericht sturen. Let op we zijn geen computer.