Schrijven op een stuk papier

Taal

Een scholing voor het team: wie schrijft, die blijft

Welkom in de wonderlijke wereld van geschreven taal. Taal, het communicatiemiddel van de mens. Waar zouden we zijn zonder? Heb je al eens nagedacht over een wereld waarin geen taal zou bestaan? Stel je eens voor dat alle boeken zouden verdwijnen. Beeld je eens in dat alle woorden zouden verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dagboeken zouden alleen uit wit papier bestaan. Sierlijke handtekeningen zouden niet onder historische verdragen kunnen worden gezet. Je zou je nooit meer kunnen verliezen in verhalen over dappere, heldhaftige karakters of je kunnen bescheuren over woordgrapjes. Taal is zoiets wonderlijks en gelukkig hoeven we hier dan ook geen afstand van te doen.

Creatief schrijven

Tijdens deze teamscholing neem ik je graag mee in mijn verwondering over de geschreven taal. En vooral ook hoe je kinderen hierin kunt meenemen. Wat je allemaal met een pen kunt beschrijven is onbeschrijfelijk. Poëzie, artikels, bloggen, dagboeken, reflecties, liefdesbrieven, enquêtes, songteksten, verhalen, verdragen. Maar hoe krijg je kinderen enthousiast hiervoor? Kinderen hebben niet altijd zin meer in schrijven. Het kost veel moeite en het handschrift verslechterd. Liever wordt er getypt, dat gaat veel sneller. Terwijl het vertragende effect van schrijven juist zo belangrijk is.
Ze zeggen niet voor niets: “Wie schrijft, die blijft”.

Voor wie:

Deze teamscholing is voor scholen die op zoek zijn naar handvatten om, samen met  leerlingen, in de wondere wereld van geschreven taal te duiken en manieren willen vinden om van de leerlingen enthousiaste schrijvers te maken.

Het is voor leerkrachten die het creatieve taalproces op een praktische en laagdrempelige manier willen integreren in het alledaagse onderwijs.

Wat bieden wij aan

Deze scholing bestaat uit twee bijeenkomsten.

  • We gaan onderzoeken welke vele, mogelijke opties van schrijven er in de klas zijn, zoals bijvoorbeeld het schrijven van poëzie, verhalen, reflectie en blogs. Je krijgt bij alle opties voorbeelden aangereikt die je in jouw les kunt toepassen.
  • We gaan onderzoeken wat de kracht is van schrijven. Neem je lievelingspen maar mee, want we gaan het aan den lijve ervaren!
  • We gaan onderzoeken wat de leerlijn van ‘creatief schrijven’ is in de taalmethode die jouw school hanteert. Je gaat na welke schrijfoefeningen er in de methode worden aangeboden en je gaat beter begrijpen wat het belang is van het aanbieden van deze schrijfoefeningen.  

Wat krijg je:

Aan het einde van deze teamscholing heb je helder voor ogen waarom het creatieve taalproces zo belangrijk is. Je weet de kerndoelen voor het schriftelijke onderwijs te benoemen en hebt tevens een opzet gemaakt hoe je hier inhoud aan gaat geven. Door diverse schrijfoefeningen heb je ervaren wat de kracht is van schrijven. De schrijfoefeningen krijgen alle leerkrachten, gebundeld in een mooie reader, mee naar huis.

Docent:

Klaske Meester is leerkracht, schrijver en docent bij onderwijsbureau Semko.
Klaske Meester

Klaske Meester is werkzaam in het onderwijs als leerkracht. Ze heeft gewerkt op reguliere scholen en werkt nu als leerkracht op een SBO school.
Klaske heeft zich gespecialiseerd in het creatieve taalproces. Zij blogt wekelijks over haar belevenissen en is tevens bezig met het schrijven van een boek over haar zoektocht naar een passende invulling van het onderwijs anno de 21st Century.

Incompany

Deze schoolbegeleiding wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden  te bespreken.


Ik zou graag meer informatie willen ontvangen de teamscholing Wie schrijft, die blijft


Wil je graag individueel deze scholing volgen? Dat kan deze scholing wordt ook gegeven als cursus.