In de kring op een groene stoel

Wendy Bok is intern begeleider en specialist het jonge kind.

Wendy Bok

De afgelopen jaren is er heel veel onderzoek gedaan naar hersenfuncties. Wetenschappers hebben ontdekt dat executieve functies in de hersenen bij elkaar horen en dat je deze kunt stimuleren. Het besef dat dit kan, is doorgedrongen in het onderwijs.

We hebben elke dag te maken met executieve functies. Executieve functies is een parapluwoord voor vele vaardigheden. Executive functies kan je trainen en aanleren. Hier een paar voorbeelden van executieve functies:

  • Impulsbeheersing: reageer je direct wanneer iets in je opkomt of kan je even wachten.
  • Flexibiliteit: hoe ga je om met veranderingen. De is taak anders dan gisteren, raak je in de war of ga je aan het werk?
  • Prioriteiten stellen: begin je van voor naar achteren of start je in het midden?
  • Metacognitie: kan je een stapje terugdoen om de situatie te overzien en te evalueren?

Je kan werken aan de bovenstaande punten waardoor er rust komt. Sommige kinderen kunnen heel goed impulsen beheersen. Anderen kinderen moeten dit leren. Door de executieve functies te kennen en begrijpen kan je er gericht aan werken. Wanneer je 1 vaardigheid van een kind kan verbeteren zal dit direct effect hebben op het gedrag van het kind in de groep. Je kan alle vaardigheden klassikaal oefenen of met een kind alleen. De combinatie executieve functies en kindgesprekken is snel gemaakt.

Ik ben Wendy Bok en ben Intern Begeleider op de Burcht in Heerenveen. Als intern begeleider gebruik ik de kennis van de executieve functies om begrip en rust te creëren. In deze workshop neem ik je mee hoe ik dit doe en wat voor materiaal ik hiervoor gebruik.


Klik hier voor het Semko Congres.