KIJK EENS MET ANDERE OGEN NAAR EEN KIND
De appel valt niet ver van de boom……
Hij heeft een aartje naar zijn vaartje……
Het is me met de paplepel ingegoten……
Bekende uitdrukkingen in ons taalgebruik. Maar hoe waar zijn ze en in hoeverre hebben we daar in ons werk op school mee te maken?

Met dat aspect gaan we aan de slag tijdens deze trainingsdagen. We laten ons inspireren door het gedachtegoed van systemisch werk. We leren om met een systemische blik naar kinderen te kijken. Systemisch werk ziet een kind niet als een op zichzelfstaand individu maar als onderdeel van een gezin, een familie, een groter geheel. En ziet een school als een systeem, een groep waartoe je behoort. De mensen binnen de verschillende systemen beïnvloeden elkaar. Een kind wordt dus beïnvloed door het gezin, door de leerkracht en door klasgenoten. Komt een kind met fijne gevoelens van huis naar de klas dan is dat van invloed. Maar is er één leerling binnen een groep die zich niet prettig voelt, dan heeft dat effect op het hele systeem waarmee zij/hij te maken heeft.

En jij als leerkracht hebt ook te maken met verschillende systemen: het gezin waarin je bent opgegroeid, de relaties die je hebt met diverse mensen, zoals collega’s, ouders en leerlingen. Als jij je als leerkracht goed voelt kun je daarmee leerlingen positief beïnvloeden. Zit je minder goed in je vel dan zijn er leerlingen die daarop reageren. Er spelen dus allerlei dynamieken die elkaar beïnvloeden door de gevoelens die je ervaart. Door daar met een systemische blik naar te gaan kijken kun je leren om met deze gevoelens binnen je groep aan het werk te gaan, zodat de groepsdynamiek verandert. Met andere woorden je kijkt naar wat er echt nodig is om in een gevoel van veiligheid te kunnen leren.

Je leert welke gemakkelijk in te passen interventies je kunt doen om iedereen het gevoel te geven dat zij/hij erbij hoort. Hoe je lastige gevoelens kunt benaderen en een plek kunt geven. En je leert hoe je je leerlingen het gevoel kunt geven dat ze een eigen plek mogen innemen, waardoor hun zelfvertrouwen toeneemt.

Het resultaat van die interventies?:

  • Kinderen voelen zich meer op hun gemak binnen je groep, voelen zich gehoord, gezien, gekend
  • Kinderen krijgen het gevoel dat iedereen erbij hoort
  • Het kind wordt zich bewust van zijn gevoelens
  • Daar waar dat gebeurt verandert het gedrag, er komt rust binnen je groep
  • Er ontstaat meer begrip voor elkaar
  • Het concentratievermogen wordt vergroot
  • Conflictpatronen veranderen en pestgedrag verdwijnt
  • En daar waar dat gebeurt komt een kind beter tot leren, wordt de motivatie vergroot, verbeteren de resultaten, gaat het kind met meer plezier naar school
  • En als dat gebeurt ervaar jij als leerkracht dat het werken in je groep je minder energie kost en meer werkplezier oplevert

Ben je nieuwsgierig naar jouw mogelijkheden om de sfeer in je groep te beïnvloeden, om het leervermogen van je leerlingen te vergroten? Dan ben je van harte welkom bij deze training waarin we voor een klein gedeelte gaan kijken naar de onderliggende theorie en vooral bezig gaan met de praktische toepasbaarheid.

Wat bieden wij aan?
Twee waardevolle studiedagen, waarin we voor een klein gedeelte gaan kijken naar de onderliggende theorie. Dagen waarop we vooral bezig gaan met de praktische toepasbaarheid, zodat je geïnspireerd naar huis gaat met een scala aan mogelijkheden om meteen in je groep aan de slag te gaan, zodat je er het hele schooljaar plezier van zult hebben.

Docent: Rudy van der Noord
Onderwijzeres, kindercoach, trainer oplossingsgericht werken, NLP-master opgeleid.

Waar en Wanneer:
Locatie: In Sneek.
Bijeenkomst 1: zaterdag 24 maart 2018 van 09.30 tot 15.30 uur.
Bijeenkomst 2: zaterdag 7 april 2018 van 09.30 tot 15.30 uur.

Inschrijven kan tot 4 dagen voor de eerste bijeenkomst. 

Investering
Jouw investering in de training systemisch werk in de basisschool bedraagt
€ 345,-
Dit is inclusief reader.
Koffie, thee en lunch zijn bij de prijs inbegrepen.

Studieniveau: deze cursus is toegankelijk voor een ieder, er is geen vooropleiding nodig.

Studie-investering: 14 uren, dit is inclusief contacturen. 

Certificering
Na afloop ontvangt u een bewijs van deelname. Deze cursus is geaccrediteerd door het leraar register. Na het volgen van deze cursus kunt u 14 registeruren bijschrijven.

 

Klik op het woord aanmelden om u in te schrijven voor de cursus systemisch werk in de basisschool. U vult het contactformulier in en wij zullen binnen een dag een bevestiging van aanmelding sturen. 

Incompany
Deze cursus kan ook incompany, dus binnen uw eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden worden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan uw situatie. Klik hier om de optie: incompany training te bekijken.

CRKBO_Instelling

Share