Masterclass: NLP in de basisschool

Masterclass: NLP in de basisschool

Bij alles wat we doen zijn we bezig met communicatie: de woorden die we gebruiken, onze gezichtsuitdrukkingen, de manier waarop we staan, de plek waar we staan, ons stemgebruik, onze ademhaling. Bij alles wat we meemaken is communicatie aanwezig. Niet-communiceren kan niet. Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) is een communicatiemethodiek, helder en effectief. NLP gaat over gemakkelijker en effectiever communiceren met jezelf en de ander. Over het stellen en realiseren van doelen. Over het denken in mogelijkheden.

Non-verbale en verbale communicatie

NLP is een waardevolle aanvulling op het effectief lesgeven en omgaan met leerlingen. Door bewust gebruik te maken van verbale en non-verbale communicatie en door het inzetten van het juiste taalgebruik kun je jezelf en de leerlingen beter motiveren. Ben je in staat om het beste uit jezelf en je leerlingen te halen.
NLP wordt wel de kunst van succesvol functioneren genoemd. Succes heeft dan betrekking op alles wat voor jou succes inhoudt. Het kan gaan over relaties met anderen, de mogelijkheid om plezier te kunnen maken, het ontdekken wat jou versterkt en wat jou energie geeft.

NLP in de basisschool maakt je bewust van gedragspatronen, van onbewuste overtuigingen die bepalen hoe je doet, wat je doet en hoe je je voelt. Het gaat over het samenspel tussen het bewuste en het onbewuste. Door je daarvan bewust te worden kun je keuzes maken in het gedrag dat je wilt laten zien.

Vier pijlers van NLP 

Masterclass: NLP in de basisschool is gebaseerd op vier pijlers: het opbouwen van rapport, waarbij het gaat om het opbouwen van een relatie met anderen en jezelf. De tweede pijler is het zintuiglijk bewustzijn: als je al je zintuigen gebruikt wordt de wereld veel rijker. De derde pijler is het resultaatgericht denken: je leert denken in termen van wat je wilt en dat kan je helpen om de beste keuzes te doen. De vierde pijler gaat over de flexibiliteit van gedrag. Als je huidige aanpak niets oplevert kun je een andere aanpak hanteren, zodat je het resultaat bereikt dat je voor ogen hebt.

Doe anders

Een gevleugelde uitspraak binnen NLP luidt: ‘Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zal je krijgen wat je altijd hebt gekregen.’ Anders gezegd: jij hebt een beeld van jouw wereld. Die wereld is wat jij er van denkt. Als je iets anders denkt verandert je wereld. Als je blijft denken zoals je dat altijd deed, blijf je doen wat je altijd hebt gedaan en krijg je ook wat je altijd kreeg. Ben je daar tevreden over? Ga er vooral mee door. Ben je niet tevreden? Doe wat anders: kom naar deze training.

De kracht van taal

Voor wie:

Leerkrachten, intern begeleiders, onderwijsassistenten, ouders en professionals die meer willen weten over NLP. 

Voor leerkrachten:

  • die succesvol willen zijn in hun werk
  • die het effect van hun communicatie willen ervaren
  • die communicatie willen inzetten als kracht
  • die in oplossingen willen denken
  • die keuzes willen maken
  • die energie over willen houden tijdens het lesgeven
Wat bieden wij aan:

Drie krachtige bijeenkomsten waarin je ontdekt wat NLP is, hoe en wanneer je NLP kunt inzetten. Tijdens deze cursus zullen theorie en oefening elkaar afwisselen. Bijeenkomsten waar plezier voorop staat bij het leren, waar wordt geleerd door te ervaren. Want leren door doen leidt tot inzicht, waarna je meteen met het geleerde aan de slag kunt.

Docent: 

Rudy van der Noord, onderwijzeres, kindercoach, trainer oplossingsgericht werken, NLP-master.

Rudy van der Noord

Waar en Wanneer:
Cursusmoment 

Locatie: Sneek. Het proeflokaal, markstraat 27, 8601 CS.
Neem de trap naar boven en je komt in een gezellige ruimte.

Investering

Jouw investering in deze training bedraagt
€ 275,-
Dit is inclusief reader.
Koffie, thee zijn bij de prijs inbegrepen.

Studieniveau: deze cursus is toegankelijk voor een ieder, er is geen vooropleiding nodig. 
Studie-investering: 21 uren, dit is inclusief contacturen. 

Certificering

Na afloop ontvangt u een bewijs van deelname.


Aanmelden

Ik wil mij graag aanmelden voor de Masterclass: NLP in de basisschool


Ik wil meedoen maar kan niet, wat nu?

Ik wil graag meedoen met deze cursus maar de data die nu op de site staan passen mij niet. Ik wil graag op de lijst zodat ik een mailing kan ontvangen zodat ik de volgende keer eventueel mee kan doen. Klik hier voor het formulier: ik wil graag op de lijst.

Incompany

De Masterclass: NlP in de basisschool kan ook incompany, dus binnen uw eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden worden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan uw situatie. Klik hier om de optie: incompany training te bekijken.


Vrolijk en leerzaam materiaal in de school?

Check onze webshop

5 reacties

  1. Mijn ervaring met deze cursus.

    Ik had absoluut geen twijfels, was nieuwsgierig wat het mij brengen zou.

    En dat is een koffer vol gereedschap wat ik mij in de toekomst graag meer eigen wil maken.
    Het was heel verrassend wat er door ogenschijnlijk kleine wijziging in benadering van kinderen cq collega’s, gebeurt.
    Een grotere bewustwording van de ander en mijn invloed daarop. Prachtig!
    Dit zag je al in de oefeningen gebeuren.

    Ik zou het iedereen aanraden die open staat voor een andere invalshoek van communiceren.
    Het brengt je zoveel dichter bij de kern (van het probleem)

    Heerlijke en eerlijke positieve insteek in omgaan met elkaar.
    Ben er erg blij mee.
    Hiltsje

  2. Na het lezen over de NLP cursus was ik meteen enthousiast. De eerste bijeenkomst is natuurlijk altijd wat spannend. Hoe zal het zijn? Aan het eind van de dag kon ik mijn bevindingen in één woord samenvatten: ik vond het erg boeiend. De tweede bijeenkomst was nog prettiger. De sfeer in de groep was goed. Ik voelde me op mijn gemak. Rudy van der Noord is een zeer bevlogen iemand. Zij weet je te enthousiasmeren om NLP straks zelf in de praktijk te brengen. De bijeenkomsten waren voldoende afwisselend in theorie en praktijk. Moe maar voldaan ging ik naar huis. Ik voelde me een beetje een spons – volgezogen met nieuwe informatie. Deze cursus kan ik zeker aanbevelen. Ook leerzaam om met je hele team te gaan volgen. De lunch was trouwens ook prima voor elkaar. Ik heb het lijnen maar een dagje overgeslagen. Rudy, mocht er nog eens een NLP-schooltje worden opgericht, dan doe ik graag met je mee.

    Bedankt, het was top.
    Hopelijk tot gauw bij de cursus systemisch werken.

  3. NLP in de basisschool.
    Ter voorbereiding Ruim 30 jaar geleden hoorde ik dat een collega een studie NLP wilde gaan doen: ze moest dit zelf betalen want het bestuur zag niet in dat er een link kon zijn met de werksituatie. Ik was dan ook aangenaam verrast dat ik me via Semko kon opgeven voor de cursus NLP in de basisschool. Twijfels had ik wel of ik NLP-technieken zou kunnen toepassen zonder een uitgebreide studie: was er geen risico op ongewenste resultaten, fouten aanleren gaat gemakkelijker dan fouten afleren en zou ik leren manipuleren en wilde ik dat wel?
    schafte ik het boekje “NLP voor dummies” door Romilla Ready/Kate Burton aan. Al lezend merkte ik dat ik nieuwe informatie wel kon verbinden met aanwezige kennis: als kinderen individueel bij mijn bureau een tafel kwamen opzeggen lette ik altijd op de stand van de ogen en interpreteerde dit als volgt (n.a.v. een artikel van een kinderpsycholoog): omhoog = beeld oproepen horizontaal = gericht op geluid naar beneden = iets willen vastpakken, gevoel.
    Bij NLP kwam ik dit in een meer uitgebreide versie tegen en nu ook wetenschappelijk verantwoord.
    Gewapend met een heel klein rugzakje theorie meldde ik me op 4 november bij Rudy van der Noord. De deelnemersgroep bestond uit leerkrachten, een onderwijsassistente en enkele invalleerkrachten. Ik vond het prettig om te merken dat mijn theoretische voorbereiding toereikend was, hoewel er soms even werd gesproken over systemisch werken waar ik dus geen ervaring mee had. Basale generalisaties (vooronderstellingen als “De kaart is niet het gebied” enz.) werden opnieuw behandeld en in een aanbieding in een groep krijgen ze meer verduidelijking dan in een eenzame leessessie, dat was heel fijn.
    Voor mij was de koppeling met de praktijk veel belangrijker en daarvoor waren de begeleide praktijkoefeningen essentieel: een rollenspel met bijv. een pester en een slachtoffer, dit moest echt uitgespeeld om alle noodzakelijke stappen te doorleven.
    Dit ervaren wat de oefening met je doet is de beste manier om het te laten beklijven zodat je er mee aan de slag kunt in zowel privé- als werksituatie.
    Wat dat betreft is de doelgroep voor NLP heel breed: iedereen kan de kennis en technieken toepassen in zijn eigen leven, dit kan zijn om positieve doelen te bereiken maar ook om ongewenste gewoonten te vervangen door een gezondere levenswijze.

    Heel leuk voor leerkrachten is dat in deze cursus de kennis over de werking van de hersenen wordt verwerkt in de didactiek van bijvoorbeeld een spellingles: het aan te leren woord wordt zodanig gepresenteerd dat de leerlingen rechts omhoog moeten kijken (dit correspondeert met het verwerken van nieuwe beelden). Het is duidelijk dat het een groot voordeel is dat Rudy van der Noord zelf werkzaam is in het onderwijs zodat er gerelateerd kan worden aan concrete werksituaties

    Ik vermoed dat de collega’s met een vaste betrekking het meest profijt hebben van het aangeleerde, maar ik merkte dat ook de invalleerkrachten zodanig zijn geraakt dat ze de nieuwe inzichten graag willen toepassen en misschien moeten zij het wat meer inbedden in hun privésituatie.

    Positief neveneffect: ik heb heel fijne positief ingestelde collega’s leren kennen en hoop hen nog eens ergens tegen te treffen (bij Systemisch werken?).

    Semko, bedankt!’t Was super!

    Harmen Westerlaan

  4. In het gezondheidscentrum van Sneek is het rustig op zaterdag. Rudy heeft haar cursus voorbereid en is stoelen aan het klaarzetten. In het keukentje boven pruttelt de koffie en borrelt het kokende water voor de thee. Koekjes staan klaar. Voor elk wat wils. Daar zorgt de cateraar tussen de middag overigens ook uitstekend voor. Via Semko of een andere ingang komen de cursisten binnen druppelen. Iedereen wordt hartelijk ontvangen. De sfeer is ontspannen en prettig. De cursisten kennen elkaar als collega, via Semko of nog niet. Dat gaat de komende twee zaterdagen wel veranderen.

    Neuro Linguïstisch Programmeren is waar we voor komen. Dat klinkt misschien afstandelijk of klinisch, maar dat is het niet. Het ‘Programmeren’ in de afkorting heeft mij steeds weerhouden om me hierin te verdiepen. Ik ben blij dat ik daar overheen ben gestapt. NLP is de afkorting en in het kort uitgelegd gaat het hier over communiceren. De manier waarop je dat doet en handvatten over hoe het ook kan. NLP is communicatie die niet kijkt naar ‘wat is het ‘, maar naar ‘hoe doe je het’. NLP leer je door zelf te ontdekken en te ervaren. Een citaat uit Rudy’s reader. De reader die we keurig via de mail toegestuurd kregen. De inhoud van dit citaat is ter harte genomen. Rudy’s oefeningen maken dat de inhoud en de doelen uit het NLP aankomen, beklijven en ons nieuwsgierig naar feedback en verdieping maken. Naast de spiegel die we onszelf en elkaar voorhouden, zorgt Rudy er steeds voor dat we de vertaalslag naar het onderwijs, naar de leerlingen, ouders en collega’s blijven maken. De twee letterlijk indrukwekkende cursusdagen zitten er rond half vier op. Napraten en Rudy even helpen met opruimen en dan naar huis. Met een hoofd vol en met aantekeningen en een reader om in de toekomst mee te werken.

    ‘Wat heb ik gehoord, wat heb ik gezien, wat heb ik gevoeld en… wat heb ik geleerd’. Rudy bedankt voor wat je ons hebt gegeven. Semko bedankt voor deze mogelijkheid.

    Bernd Brugman

  5. 2 jaar geleden de cursus “Systemisch werken” gevolgd bij Rudy, dit was een prima aanvulling voor mij.
    Het waren 2 boeiende dagen, ik heb weer veel geleerd en kan onmiddellijk tips gebruiken in mijn dagelijkse onderwijspraktijk.
    Jammer dat het maar 2 dagen is…

    Vriendelijke groet,
    Anneke Graafsma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hallo, heb je een vraag of een opmerking?
We gaan snel reageren, misschien wel direct.
Druk op de knop en je kan een whatsapp bericht sturen. Let op we zijn geen computer.